Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 56

Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Kan ik als mens met mijn lichaam kou voelen in de ruimte?
Als men op aarde kou of warmte voelt, komt dat toch doordat je de temperatuur van de lucht voelt?
In de ruimte is geen atmosfeer dus....
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Je voelt niet de temperatuur van de lucht maar de temperatuur van je huidoppervlak,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

In een koude atmosfeer koel je af door uitstraling van warmte maar ook door geleiding van lichaamswarmte van het huidoppervlak naar de koude lucht. Daarom kan je hier op Aarde sneller afkoelen in harde wind; de lucht om je heen wordt telkens vervangen door koude lucht, zodat het temperatuurverschil groot blijft. Waait het niet, dan blijft er een laagje isolerende warme lucht om je heen zitten.
 
Geleiding geldt in de ruimte niet, maar warmteverlies door uitstraling blijft bestaan en dus zal een object afkoelen. In principe net zo veel tot er evenveel energie uitgestraald wordt als er ontvangen wordt, en er dus de gemiddelde temperatuur van de omgeving is aangenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Ik denk dat gezien er geen atmosfeer is in de ruimte al je lichaamsvocht op zeer korte periode zal verdampen en je dus als het ware zal gaan koken  en er slechts een hoopje stof zal overblijven, das mijn gedacht maar kan ook verkeerd zijn hoor
 

Berichten: 1.367

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

De sensatie van voelen is niet gebonden aan de aanwezigheid van een atmosfeer. Immers: als je iets beetpakt dat gloeiend heet is zit er praktisch geen luchtmolecuul tussen het raakvlak maar je voelt het wel en je krijgt blaren op je vingers. Pijn als gevolg van een temperatuurverschil is heviger naarmate het temperatuurverschil tussen jou en je omgeving groter is en direct plaatsvindt. (Je kan pijn voelen als je je hand direct in heet water stopt, maar in een sauna waar de temperatuur geleidelijk aan oploopt voel je geen pijn ook al is de temperatuur uiteindelijk ongeveer het zelfde.)
Ook heb je geen atmosfeer nodig voor het transport van warmte en dat betekend ook dat de afwezigheid van enige warmte van betekenis (zoals in de ruimte) pijn veroorzaakt want de pijn wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil en niet doordat er luchtmoleculen of iets anders tegen je huid aan komt. Alleen is het wel zo dat gezien het extreem grote temperatuurverschil in de ruimte je zintuigen vrijwel direct uitvallen.
 
Wat onze (pijn)zintuigen aan de hersenen doorgeven is overigens niet de temperatuur van wat je aanraakt of wat je eigen temperatuur is maar een pijnprikkel als gevolg van het temperatuurverschil. Daarom kun je van zowel hitte als koude 'gewoon' blaren krijgen die niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Om die afkoeling te onderzoeken zonder de onderdruk kun je misschien een ruimtepak maken dat je hoofd en romp comfortabel beschermt zoals een normaal ruimtepak, zodat je kunt ademhalen, terwijl je benen en armen in een nauwsluitend lekvrij metalen corset zitten dat de druk handhaaft, maar dat warmte goed geleidt en uitstraalt als een zwarte straler. Over satellieten wordt altijd gezegd dat ze eerder oververhitten dan afkoelen, dus ik denk dat je aanvankelijk wel warm blijft dankzij je doorbloeding. Bij voorkeur een flexibel corset omdat je dan kunt wiebelen met je vingers en tenen, voor een betere doorbloeding. 
 
Maar pas op: als je merkt dat het speeksel van je tong begint te borrelen zit er waarschijnlijk toch een lek in je pak, volgens de ervaring van proefkonijn Jim Leblanc in 1966: 

Berichten: 1.367

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

De oververhitting van satellieten komt doordat deze geregeld de volle UV lading krijgen als ze aan de zonzijde zitten. Zitten ze in de schaduw dan koelen ze gewoon sterk af. Zo is b.v. de temperatuur aan de buitenkant van het ISS in het zonlicht 120 en tegelijkertijd aan de schaduwzijde -157 °C als er geen thermische controle over zou zijn. Het mag duidelijk zijn dat als die apparatuur uitvalt het ISS letterlijk vervormd door uitzetting enerzijds en krimping anderzijds.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Ik sprak over een metalen corset dat warmte goed geleidt; dan is de temperatuur rondom gelijk, ongeveer 260 kelvin, zonder verwarming vanuit de bloedsomloop. Het zou me niet verbazen als de bloedsomloop het aanvankelijk te warm maakt.

Berichten: 1.367

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Als je als astronaut buiten het ruimteschip bent wordt je blootgesteld aan grote temperatuur verschillen net als het ISS. Het ene moment ben je in het zonlicht en raak je zowat aan de kook en in de schaduw bevries je. Het ruimtepak is een ecosysteem op zich en hedendaagse pakken hebben een koel en verwarmingssysteem en de druk wordt geregeld door gas. Dit zou het ruimtepak van de toekomst kunnen zijn maar ook dan is temperatuur handhaven nog steeds het grootste probleem.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Bladerunner schreef: De oververhitting van satellieten komt doordat deze geregeld de volle UV lading krijgen als ze aan de zonzijde zitten.
UV straling voor warmte? bedoel je niet IR?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.367

Re: Kan een mens koude voelen in de ruimte?

Het hele EM spectrum zorgt voor warmte op een oppervlak maar hoe hoger de frequentie hoe sneller het materiaal de energie absorbeert en dus warmer wordt. IR licht heeft een lage frequentie en kan daardoor een elektron niet naar een hogere baan brengen. UV licht kan dat wel en valt het elektron weer terug in zijn baan dan straalt het een foton dus warmte uit. Het is net als met bruin worden. Dat komt door UV licht en niet door IR licht.
 
Een auto die overdag verhit was door de zon straalt dat later weer uit in het IR spectrum. We spreken dan over de warmtestraling van een object. Maar het was dus voor een deel de UV straling die die auto warm maakte. In de ruimte zonder atmosfeer is dat dus veel sterker.

Reageer