Dichtheidsbepaling vloeistof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Dichtheidsbepaling vloeistof

Hallo allen,
 
Mijn vraag is als volgt:
Is er een formule waarbij de dichtheid van een vloeistof bepaald kan worden, waarbij temperatuur en druk variabelen zijn?

Berichten: 1.355

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof

Waarom wil je dit weten? De invloed van druk en temperatuur op de dichtheid van een vloeistof is minimaal en in de meeste gevallen verwaarloosbaar.
Maar hier staan enkele formules en voorbeelden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof

en omdat dat van vloeistof tot vloeistof verschilt zit je dan toch weer vast aan grote tabellenboeken om bijvoorbeeld de elasticiteitsmodulus en de uitzettingscoëfficiënt als constanten naar die gewenste formule te halen.
 
Is dit bij herhaling nodig voor één vloeistof in wijzigende omstandigheden, dan maak je voor zoiets een formuletje. En anders zoek je zoiets incidenteel even uit en reken je in een paar stappen. Minder werk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof

Allereerst bedankt voor de reactie,

Om antwoord te geven op jouw eerste vraag:

Ik ben bezig met een stage opdracht, waarbij ik een hydraulische koppeling moet realiseren. Door deze koppeling stroomt een vloeistof met een gegeven massadebiet, die omgerekend moet worden naar het volumedebiet. Dit, om het nominaal toerental te bepalen van de pomp. Daarom had ik de dichtheid nodig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof


Mijn vraag is als volgt:
Is er een formule waarbij de dichtheid van een vloeistof bepaald kan worden, waarbij temperatuur en druk variabelen zijn?
Nee, er bestaat geen algemene formule om de dichtheid van welke vloeistof dan ook te berekenen.
 
De dichtheid is een fysische eigenschap van een bepaalde vloeistof. Je moet dus uitzoeken wat voor soort vloeistof hier gebruikt wordt. Ik neem aan een hydraulische olie van een bepaalde fabrikant met een bepaald typenummer. In de documentatie zal wellicht een grafiek of tabel staan voor de dichtheid als functie van de temperatuur.

Berichten: 15

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof

Nee, er bestaat geen algemene formule om de dichtheid van welke vloeistof dan ook te berekenen.

 

De dichtheid is een fysische eigenschap van een bepaalde vloeistof. Je moet dus uitzoeken wat voor soort vloeistof hier gebruikt wordt. Ik neem aan een hydraulische olie van een bepaalde fabrikant met een bepaald typenummer. In de documentatie zal wellicht een grafiek of tabel staan voor de dichtheid als functie van de temperatuur.

De vloeistof waar het hier om gaat is water (met een eventuele glycol menging). De koppeling moet namelijk warmte van warmtepompen verplaatsen naar luchtbehandelingskasten die een fabriek zullen ventileren. Nu heb ik in principe genoeg aan het tabbeletje om de dichtheid te bepalen (zit geen groot verschil in inderdaad). Nu zit ik met het volgende probleem: Ik heb het Reynolds getal nodig en die word bepaald mbv de dynamische viscositeit. Deze is echter wel temperatuur afhankelijk en hier heb ik dus wel een formule voor. Nu zit in deze formule het drukverschil niet verwerkt. Heeft dit weinig of veel invloed. Anders houd ik het bij deze formule.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof

Je kunt het NIST Webbook gebruiken om eigenschappen van water (en andere stoffen) te vinden:
 
https://webbook.nist.gov/cgi/fluid.cgi?ID=C7732185&Action=Page

Berichten: 15

Re: Dichtheidsbepaling vloeistof

Dank u allen voor antwoord.

Reageer