[scheikunde] Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Bij scheikunde is de opdracht uitgedeeld waarbij er onderzocht moet worden wat het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk is. Dit moeten we uitzoeken doormiddel van een terugtitratie. We weten dus nu hoeveel Ca2+ atomen er in de oplossing zaten. Heeft iemand enig idee wat de berekening verder moet zijn?

De docent zei dat deze manier kon:
 
XmolCaO + YmolCa(OH)2 = totaalgewicht 
 
Ca2+ = x + y
 
wanneer ik deze berekening uitvoer kom ik alleen op verkeerde waardes uit.....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Eli schreef: .....
wanneer ik deze berekening uitvoer kom ik alleen op verkeerde waardes uit.....
Kun je je berekening eens laten zien?

Berichten: 9

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

we hebben bepaalt dat we 0,00355 mol Ca2+ hebben.
ingevuld geeft dat:
(0,00355 - Y)56,08 + Y75,1 = 0,2879
Y =  0,0049 
0,0049 * 74,1 = 0,365 g en dat is dus meer dan het totaal
Ik hoop dat u het begrijpt... 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Dit klopt inderdaad niet maar kloppen de gegevens wel?
 
Hoeveel heb je afgewogen en is er misschien verdund?
 
En klopt de titratieberekening?
 
Post anders eens in het kort het voorschrift of de uitvoering (dus niet ik heb de buret voorgespoeld en zo) en je volledige berekening. 
 

Berichten: 9

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Ik heb 0,2879 gram van het mengsel afgewogen 
 
Ca2+ hebben we bepaald door middel van een terugtitratie. we hebben getitreerd met zwavelzuur dit gaf een overmaat. we hebben 0,008 milliliter toegevoegd met een moraliteit van 0,5245. we hebben dus 0.008392 want verhouding H2SO4 : H+ = 1:2.
 
toen hebben we bepaald hoeveel h+ deeltjes we te veel hebben toegevoegd. we hebben 0.0011 liter toegevoegd het NaOH had een moraliteit van 1.163. dit zijn dus 0,00128 mol OH- en dus hebben we 0,0128 mol te veel toegevoegd 
0,008392 - 0,00128 = 0,00711269 mol H+
dus 0,003546 mol Ca2+ want verhouding H+ : Ca2+ is gelijk aan 1:2
en dit heb ik dan ingevuld in de formule 

Berichten: 9

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

ohja de molariteit van het natronloog hebben we zelf moeten berekenen. dit hebben we gedaan doormiddel van een titratie met oxaalzuur. We hebben 0,71 gram oxaalzuur afgewogen. En hier hebben we 11,35 milliliter NaOH moeten toevoegen. we hadden dus 1,314*10^-2 mol H+ en dus  ook zoveel mol NaOH. de gemiddelde moraliteit was 1,163

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Ik heb nog niet naar je tweede titratieberekening gekeken maar heb je bij de eerste wel genoeg zwavelzuur toegevoegd?
 
Hoeveel mol CaO heb je als je 288 mg afweegt en aanneemt dat het niet verontreinigd is? En hoeveel mol zwavelzuur heb je toegevoegd?

Berichten: 9

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Hierbij de foto en waarschijnlijk heb ik inderdaad te weinig gebruikt. Wat wel raar is is dat Broomthymolblauw wel was omgeslagen en een dag later nogsteeds

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Ik zie geen foto maar welke kleur verwacht je als je niet genoeg zwavelzuur hebt toegevoegd en welke kleur nam je waar?

Berichten: 9

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

De kleur moest van blauw naar geel veranderen wanneer het zuur toegevoegd werd. Dit nam ik ook waar. Wat alleen niet heel handig was dat ca2+ neerslaat met so4,2-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Ik zou zeker ook voor zoutzuur hebben gekozen maar hoe dan ook, bij een ondermaat zuur zou ik verwachten dat de indicator blauw kleurt.
 
Verder kijk nog eens naar de titratieberekening. Heb je watervrij of oxaalzuur met kristalwater afgewogen?
Ik kom in beide gevallen op een andere molariteit uit.

Berichten: 9

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

We hebben oxaalzuurdihydraat gebruikt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Ok, en hoeveel mol oxaalzuurdihydraat heb je dan afgewogen?


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Scheikunde practicum 5VWO: het massapercentage gebluste kalk in ongebluste kalk

Afgezien van het juiste aantal significante cijfers is dit juist. En bereken nu dan nog eens met voldoende cijfers de molariteit van de NaOH oplossing.

Reageer