Puntlast op ingeklemde plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Puntlast op ingeklemde plaat

Hallo
 
Ik zou graag de momenten willen uitrekenen in een 4-zijdig ingeklemde plaat (veldmoment en inklemmingsmoment).
Meestal kan ik het probleem vereenvoudigen tot een verdeelde last op de plaat en dat kan ik de momenten  uitrekenen, hiervoor gebruik ik de tabellen van Stiglat/Wippel.
 
Maar in dit geval bevindt er zich een puntlast in het midden van de plaat en ik heb ik geen idee hoe ik de momenten moet berekenen, het staat ook niet in de tabellen.
 
Probleem kort opgesomd: 4-zijdig ingeklemde plaat (van bv. 2m op 1m), een puntlast in het midden van pakweg 100kN. Hoe bereken ik het grootste veldmoment en het grootste inklemmingsmoment?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Puntlast op ingeklemde plaat

zie bijlage voor de spanningen in het midden. Het inklemmingsmoment zul je uit een FEA moeten halen vrees ik.
De puntlast verdeel je hier over een cirkel met straal r.
Bijlagen
2018-04-18 18.15.32.jpg
2018-04-18 18.15.32.jpg (45.25 KiB) 1225 keer bekeken
2018-04-18 18.15.56.jpg
2018-04-18 18.15.56.jpg (198.57 KiB) 1225 keer bekeken

Berichten: 859

Re: Puntlast op ingeklemde plaat

vergeet de wringing in de hoeken niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Puntlast op ingeklemde plaat

boertje, daar heb ik nog nooit rekening mee gehouden (nu is het ook niet dat ik dit soort van controles dagelijks doe), 
en de meeste soortgelijke situaties hebben (minstens) 2 opgelegde kanten, dus ik stel me voor dat de wringing dan (quasi) onbestaande is (?). Is dit ooit een bepalende controle (waarmee ik wil zeggen dat deze controle NOK is, terwijl de andere controles wel voldoen)?

Berichten: 4

Re: Puntlast op ingeklemde plaat

king nero schreef: zie bijlage voor de spanningen in het midden. Het inklemmingsmoment zul je uit een FEA moeten halen vrees ik.
De puntlast verdeel je hier over een cirkel met straal r.
 
Bedankt voor het antwoord, uit welke boek komt deze tabel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Puntlast op ingeklemde plaat

roark's formulas for stress and strain

Reageer