Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Helaas is er weer een pseudowetenschappelijke dwaalleer naar ons kikkerlandje komen overwaaien. :? Dat werpt de vraag op met welke compacte Nederlandstalige benaming we de aanhangers van het denkbeeld dat de aarde plat is kunnen aanduiden, en wel zonder dat daardoor de mensen die dat denkbeeld huldigen (onnodig) worden beledigd.

Berichten: 1.816

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Panne(n)koek-denkers? 
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Ik zou alleen het streepje weglaten. "Platte aarders" beschrijft de denkwijze adequaat.
 
Verder zou ik ze zo min mogelijk aandacht schenken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Laten we hen in dat geval plataarders noemen en verder, zoals Xilvo al voorstelde, zo min mogelijk aandacht aan hen schenken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

De meest handzame term tot nu toe lijkt mij inderdaad "plataarders".
 
Voor weinig aandacht aan schenken lijkt het me echter al te laat. (Gisteren ben ikzelf op een andere site al vergeleken met de plataarders omdat ik kritiek had op een parapsychologisch experiment waarbij onvoldoende rekening werd gehouden met de mogelijkheid van bedrog.) Zodra er video's op YouTube en artikelen op nieuwssites over het fenomeen verschijnen is er net als bij de moon hoaxers, de 9/11 truthers en de chemtrail conspiracy theorists (hoe noemen we die?) geen houden meer aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Vertel eens, om hoeveel mensen gaat het hier nou eigenlijk, en waarom is het zo belangrijk om hier een speciale term, anders dan de omschrijving die de lading al prima dekt, voor te gaan verzinnen?
 
Het sop is de kool niet waard.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Het is handig om terug te kunnen zoeken naar topics die eraan refereren. Plataarders lijkt me wel een aardige eigelijk, gezien ze op zn engels ook flat-eathers worden genoemd in veel gevallen. Overigens vind ik pannekoeken een aanzienlijk beter omschrijvende term, maar dat terzijde :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Zou morosoof (Μωρία = gekte; Σοφία = wijsheid) of waanwijze niet een betere term zijn? Kenmerk van morosofen is tenslotte dat ze meestal autodidact zijn en niet openstaan voor enige andere uitleg.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Rhiannon schreef: Zou morosoof (Μωρία = gekte; Σοφία = wijsheid) of waanwijze niet een betere term zijn? Kenmerk van morosofen is tenslotte dat ze meestal autodidact zijn en niet openstaan voor enige andere uitleg.
 
Dat is wel een zinnige en bestaande term maar die lijkt mij hier niet helemaal van toepassing. Morosofen zijn eenlingen, en hun opvattingen vinden ook nauwelijks navolging. De plataarders echter vormen inmiddels een maatschappelijke stroming die deels tot de pseudowetenschap en deels tot het complotdenken behoort. Ook is de term morosoof te algemeen om specifiek de plataarders mee te kunnen aanduiden. Verder vormen morosofen ook geen bedreiging voor de reguliere wetenschap, ze zijn immers zelden georganiseerd en hun opvattingen worden door nagenoeg niemand als een serieus alternatief voor reguliere wetenschappelijke inzichten gezien. Morosofen behoren eerder tot de categorie van interessante zonderlingen. Plataarders echter kunnen mogelijk net als bijvoorbeeld creationisten op zeker moment ook invloed op het onderwijs en op het wetenschappelijk onderzoek gaan eisen. In hoeverre ze dat lukt is dan de vraag, maar die optie komt bij de extreem individualistische morosofen niet eens in beeld. In die zin zie ik hier echt een nieuw verschijnsel in.

Berichten: 12.262

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Morosoof is inderdaad een breed begrip en niet specifiek van toepassing op deze groep. 
 
Overigens betwijfel ik of ze zo vaak autodidact zijn, denk bijvoorbeeld aan kinderen geboren in sektes en soortgelijke groepen (scientology ofzo). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

Met alle respect kun je de plataarders ook aanduiden als de inhoudslozen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Goede benaming voor "platte-aarde-gelovigen" gezocht

jkien schreef: Met alle respect kun je de plataarders aanduiden als de inhoudslozen.
 
Hihi! - probleem is wel dat ze het alleen over het bovenvlak van de aarde eens zijn, niet over wat daaronder zit.

Reageer