oefening spanningen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

oefening spanningen

Hallo iedereen
 
Ik wil een oefening maken om mijn examen voor te bereiden maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik er moet aan beginnen. Het probleem ligt bij mij vooral bij die hoeken. zou er iemand mij kunnen helpen en deze oefening oplossen tot je de kracht hebt.
 
Alvast bedankt
 
1.jpg
1.jpg (47.29 KiB) 1313 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: oefening spanningen

Wat wil/moet je weten om de vraag wèl op te kunnen lossen?
 
Ik neem aan dat het oplossen geen probleem is als de touwen heel erg lang zijn, als zowel α als β nagenoeg 90 graden zijn?

Berichten: 11

Re: oefening spanningen

Xilvo schreef: Wat wil/moet je weten om de vraag wèl op te kunnen lossen?
 
Ik neem aan dat het oplossen geen probleem is als de touwen heel erg lang zijn, als zowel α als β nagenoeg 90 graden zijn?
 
Dan is het oplossen geen probleem. Het probleem ligt nu bij die hoeken. Hoe moet ik hieraan beginnen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: oefening spanningen

Welke hoek wil je weten?

Berichten: 11

Re: oefening spanningen

Xilvo schreef: Welke hoek wil je weten?
ik zou graag vraag a en vraag c weten

Berichten: 7.068

Re: oefening spanningen

Noem de grootte van de kracht in de schuine zijde van de rode rechtzijdige driehoek X. Deze kracht kun je ontbinden in een component langs de beide rechte assen van de driehoek (bedenk hoe sinus en cosinus ook alweer gedefinieerd zijn). De aanliggende zijde levert geen bijdrage in de verticale richting en kan dus verder genegeerd worden.
De opstaande zijde van de rode driehoek is de schuine zijde van de groene driehoek. Ook hier kun je de kracht ontbinden. Dit levert een component in de verticale richting. Deze kracht moet gelijk zijn aan een vierde van de last (want vier touwen).
Je kunt nu de kracht op elk van de touwen berekenen en dus de gewenste diameter bepalen.
driehoek.png
driehoek.png (95.84 KiB) 1305 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: oefening spanningen

Welke hoek moet je weten om vraag a en vraag c op te kunnen lossen?
Weet je de oplossing voor vraag b wel?

Berichten: 11

Re: oefening spanningen

Xilvo schreef: Welke hoek moet je weten om vraag a en vraag c op te kunnen lossen?
Weet je de oplossing voor vraag b wel?
ik zal eerst eens verder proberen op te lossen

Berichten: 11

Re: oefening spanningen

Xilvo schreef: Welke hoek moet je weten om vraag a en vraag c op te kunnen lossen?
Weet je de oplossing voor vraag b wel?
het is gelukt. Bedankt voor de hulp

Berichten: 863

Re: oefening spanningen

de resultante van de kracht moet steeds 5 kN per touw omhoog zijn
de kracht in het touw kan je bepalen door deze te ontbinden over de hoeken

Reageer