[wiskunde] Onderzoek betrouwbaar?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Onderzoek betrouwbaar?

Hoi,
 Er zijn 53 steekproeven gedaan, op een totaal van 857. Mag je dan de steekproef niet representatief noemen?
 
Alvast bedankt
-MusicLover
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Onderzoek betrouwbaar?

Als de steekproef willekeurig uit de populatie gekozen is mag je 'm representatief noemen.

Re: Onderzoek betrouwbaar?

Nou ja, ik heb zo'n vermoeden dat hij niet willekeurig is gekozen.(lijkt me gebaseerd op het niet hebben van een keurmerk en het staat nergens vermeld, maar door het lezen van het onderzoek kreeg ik dat idee heel erg). Waar mag ik dan van uit gaan? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Onderzoek betrouwbaar?

Ik heb geen idee waar het over gaat dus zonder meer info kan ik er weinig over zeggen.

Berichten: 460

Re: Onderzoek betrouwbaar?

Xilvo schreef: Als de steekproef willekeurig uit de populatie gekozen is mag je 'm representatief noemen.
 
waar is dat op gebasseerd? De foutenmarge is dan toch nog redelijk groot. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Onderzoek betrouwbaar?

Een steekproef kan representatief zijn en toch een grote foutenmarge hebben. Dat zijn geheel verschillende zaken.

Berichten: 5

Re: Onderzoek betrouwbaar?

Bij steekproeven is het belangrijk om te weten wat je onderzoekt en waar het doel toe moet lijden. 53 op 856 is meer dan 5% en is best veel. Bij productie van massa producten is de steekproef marge veel lager. Het is ondoenlijk om bij een productie van bijv 10M stuks 5% te controleren. Maar bij speciale producten waar er bijvoorbeeld maar 10 van gemaakt worden is er 100% controle.

Dus waar gaat het om? Is de onderzoeks publicatie openbaar zodat we zelf ons kunnen inlezen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Reageer