Monniken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 66

Monniken

Afbeelding

Ik vind dit een moeilijke vraag:

Ik zou denken dat het antwoord zou kunnen zijn: als de monnik de eersre dag heel snel loopt, zonder pauze of traag te stappen en de volgende dag een pauze neemt voor te vertrekken naar beneden, dan is dit dezelfde plek op hetzelfde tijdstip. Maar volgens mij is dit niecht het antwoord.. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Monniken

Dat lijkt me inderdaad niet het antwoord want je mag niets veronderstellen over de snelheden en pauzes. De vraag is of er voor de monnik, welke snelheid en eventuele pauzes dan ook, sowieso een dergelijk punt bestaat of niet. Probeer het je eventueel grafisch voor te stellen of beeld je in dat je de terugweg van de monnik op hetzelfde moment laat starten als de heenweg (door een dubbelganger :)), dan...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 66

Re: Monniken

Volgens mij kan je dit niet weten omdat dit afhangt van het feit dat de monnik sneller, trager of rustpauze neemt.
 
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit grafisch zou kunnen voorstellen buiten een heuvel te tekenen. :(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Monniken

De situatie zou precies hetzelfde zijn als op dezelfde dag twee monniken allebei om 5 uur van start gaan: monnik A loopt van beneden naar de top, monnik B van de top naar beneden langs dezelfde route.
 
Wat denk je, is er ergens een plaats op de route waar  A en B op hetzelfde tijdstip passeren?

Berichten: 66

Re: Monniken

Wel volgens mij is het zondat als ze even snel heen en als gata dat ze elkaar in het midden van de heuvel op hetzelfde tijdstip zullen zien; maar ik mocht niet uitgaan van de snelheid dus.. Ik snap het niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Monniken

Snelheid doet niet terzake.
Waar precies doet ook niet terzake.
 
Je dient te snappen dat het voor het vraagstuk niets uitmaakt of monnik A morgen van de top naar beneden loopt, of dat monnik B dat vandaag doet terwijl monnik A omhoog loopt.
 
Als ze dezelfde route volgen en allebei om 5 uur starten dan zullen ze elkaar onherroepelijk ergens tegenkomen, toch?

Berichten: 66

Re: Monniken

Ja maar toch niet noodzakelijk op hetzelfde tijdstip.. ? Want dat was de vraag wel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Monniken

JulieScience schreef: Ja maar toch niet noodzakelijk op hetzelfde tijdstip.. ? Want dat was de vraag wel
 
Wanneer ze elkaar tegengekomen (in het gedachte-experiment waar de dubbelganger gelijktijdig start, dus niet exact een dag later maar dat maakt voor het uur niet uit!) geven hun horloges toch hetzelfde uur aan? Ze komen elkaar toch niet op verschillende momenten tegen...?  :?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 66

Re: Monniken

Oke, ik denk dat ik het een beetje begin te begrijpen.
 
Dus zou ik het volgende dan als antwoord op de vraag formuleren?:
 
 
Als de monnik zowel de heenweg (van beneden naar boven) als terugweg (van boven naar beneden) exact dezelfde route volgt, dan komen ze elkaar ergens tegen. Waar dat juist is, is afhankelijk van de route.

Berichten: 66

Re: Monniken

?

Berichten: 66

Re: Monniken

?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Monniken

JulieScience schreef: Als de monnik zowel de heenweg (van beneden naar boven) als terugweg (van boven naar beneden) exact dezelfde route volgt, dan komen ze elkaar ergens tegen. Waar dat juist is, is afhankelijk van de route.
 
Waar dat juist is, maakt ook niet uit; maar als ze elkaar 'tegenkomen', zijn ze natuurlijk wel op dezelfde plaats, op hetzelfde moment (van de dag).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer