[scheikunde] HCl borrelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

HCl borrelen

Iemand die mij kan uitleggen, waarom dat mijn berekening niet correct is? 
 

Men borrelt waterstofchloridegas door 20 liter van een waterige natriumhydroxideoplossing (25°C) met pH 12 tot de pH van de resulterende oplossing 11 bedraagt.
Welk is het volume gas dat onder standaardvoorwaarden in de oplossing moet opgenomen worden?
<A>  2,2 liter
<B>  4,0 liter
<C>  45 liter
 
 
De uiteindelijke concentratie van de oplossing bedraagt 10-3M. Ik heb het aantal mol van NaOH berekend: 0,2 mol. Hieruit versta ik dat er 0,2 mol in een totale volume van 20L van NaOH en xL HCl zit. En wanneer ik 0,2 mol deel door het totale volume moet ik een concentratie van 10-3 M bekomen. En dan wilde ik x berekenen... 
 
Maar dit klopt dus niet... Waarom mag ik niet zo te werk gaan? 
 
Alvast bedankt 
 
Mvg 
  1.  
 

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: HCl borrelen

Wat is de [OH-], concentratie OH- als de pH = 11 en wat als de pH = 12 ? Begin daar eens mee.

Berichten: 97

Re: HCl borrelen

Als de pH 11 is, zal de concentratie van OHgelijk zijn aan 10-3 M en wanneer de pH 12 is zal de OH- concentratie gelijk zijn aan 10-2 M. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: HCl borrelen

Ok, je begint dus met een OH- concentratie van 0,010 M en na borrelen is er nog 0,001 M over.
 
Hoeveel mol OH-  heeft er dan per liter ( en per 20 L ) gereageerd met  HCl ?
 
Kom je er dan zo verder uit?

Berichten: 97

Re: HCl borrelen

Ja, zo kom ik er inderdaad uit. Dank u wel. Zou u mij a.u.b. willen uitleggen waarom mijn eerste berekening niet klopt? Zodat ik die fout zeker geen tweede keer maak. 
 
Hartelijk bedankt! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: HCl borrelen

Wat ik zie is dat je het volume van naar jouw zeggen x L  HCl-gas bij het volume optelt. Dat is niet juist. Het gaat niet over een waterige oplossing van HCl maar om het gas. 
 
Als je  dit gas dat uit moleculen HCl bestaat oplost krijg je onmiddellijk een oplossing H+ en Cl-  waarvan de H+ vervolgens reageert met het OH- van het NaOH. Hierdoor zal het volume niet veranderen. Althans niet merkbaar.
 
Wel zal de concentratie OH- afnemen maar dat komt niet door verdunnen maar door reactie met de H+ van het HCl.
 
 

Berichten: 2

Re: [scheikunde] HCl borrelen

Beste

Ik kom altijd als totaal volume 200 liter uit en dat je dus 180 liter waterstofchloridegas moet toevoegen.
Ik bekom dit met de volgende uitwerking:
10^-2 x 20 = 10^-3 x Vtot
Vtot = 200 l
Vhcl = 200-20 = 180 l

Kan u zien welke fout ik maak?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] HCl borrelen

Je berekening zou kloppen als het ging om verdunnen met water. Maar het gaat hier om een reactie met HCl, dat als gas wordt doorgeleid.

Je moet berekenen hoeveel HCl er nog is om de pH op 11 te laten uitkomen en vervolgens omrekenen hoeveel liter HCl gas dat is.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] HCl borrelen

Dankuwel! Ik heb het gevonden.

Reageer