Wat is dit voor een beestje?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Beestjes determineren

Ik vond de volgende mug (zie afbeelding) in de vensterbank van mijn appartement. Aangezien ik nog nooit eerder zo'n exemplaar gezien had ben ik gaan zoeken op het internet. Ik kon echter nergens meer informatie vinden. Iemand enig idee wat dit is?
 
4ec41768-7086-4382-b18b-edce5863c04f.jpg
4ec41768-7086-4382-b18b-edce5863c04f.jpg (91.72 KiB) 1589 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: Vreemde mug gevonden

Een of andere Haft? (Lijkt mij in ieder geval geen mug...)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vreemde mug gevonden

Het ziet er inderdaad uit als een haft. Dat betekent dat er een plas water in de buurt is, want ze kunnen niet ver vliegen, en dat het schoon water is, want ze zijn niet bestand tegen vervuiling.

 

Haften zijn er in verschillende soorten. Het aantal staartdraden is twee of drie. Die van jouw foto heeft er twee, dan zal het wel een vlieghaft zijn. In de lucht hebben de staartdraden weinig nut, maar voor de larve onder water zijn het bruikbare zwemvliezen.[1] In rust laten haften hun vleugels dwars op het lichaam staan, ze kunnen ze niet langs het lichaam vouwen zoals vliegen en muggen. Als de haft grote ogen heeft en lange voorpoten dan is het een mannetje, die lange voorpoten heeft hij nodig om langsvliegende vrouwtjes te grijpen. De mannetjes leven maar een dag, en worden daarom eendagsvliegen genoemd. Het doel is alleen maar voortplanting, ze kunnen niet meer eten, hun mond is gedegenereerd. De vrouwtjes kunnen wat langer blijven leven, een week of twee. Haften lijken levendbarend te zijn, maar het is in feite eierlevendbarend. Dat wil zeggen dat de eitjes in de moeder uitkomen, en dat de jongen dan afgezet worden in het water.

Berichten: 2

Vreemd insect gevonden op muur

Thuis kwam ik gister een Zwart met geel gestreepte harig insect tegen. Bolletje en deed mij eerst denken aan een hommel tot ik door had dat het geen vleugels heeft en kon springen? Waar heb ik mee te maken.. Is het een gevaarlijk insect?

Berichten: 1.364

Re: Vreemd insect gevonden op muur

Er zijn ongeveer 1 miljoen soorten insecten. Hoe moeten wij zonder een foto of zeer gedetailleerde beschrijving weten waar het om gaat?

Berichten: 2

Re: Vreemd insect gevonden op muur

Definieer zeer gedetailleerd
Mijn vraag heeft als doel dat iemand op het hele forum die dit leest mij kan helpen. Als die er niet is verwacht ik ook geen antwoord. Helaas heb ik niks anders dan mijn geheugen. Vanwegen de ontdekking dat het kan springen.

Berichten: 1.364

Re: Vreemd insect gevonden op muur

Als je via Google gezocht had op "hommel achtig insect geen vleugels springen" dan was je hier terecht gekomen.
Het lijkt dus om een penseelkever te gaan (ongevaarlijk) en de jonge exemplaren hebben nog geen vleugels.
 
Maar het lukt niet altijd om een goed zoek resultaat te krijgen als het om een wat meer exotische soort gaat. Dan heb je meer gegevens nodig zoals de lichaamsvorm en opbouw, voelsprieten, ogen (sommige puilen uit of staan zelfs op stokjes) en lengte van de poten etc.

Berichten: 1

Rode dunne lange worm in drinkbak hond

Ik vond een rode dunne lange worm in de drinkbak van de hond. Wie weet waar deze worm vandaan komt en welke soort worm het is? Ik heb de drinkbak van de hond in de keuken staan dus niet buiten. Nadat ik de lange rode worm had weggespoeld en de bak goed had schoon gemaakt zag ik een paar uur eerder weer een nieuwe worm in het water. De wormen leefde nog. Ik kwam vanochtend beneden en toen zat er een wit opgerold iets in zijn bak. Ik denk dat dit een dode worm was. Mijn hond heeft geen klachten. Waar komen ze vandaan en hoe kom ik er van af? Ik weet niet hoe ik een foto moet toevoegen maar kan het wel mailen.

Berichten: 28

Re: Rode dunne lange worm in drinkbak hond

Zouden het misschien muggenlarven kunnen zijn? 
In het drinkwater van de paarden (wel buiten) vind ik deze ook wel eens.
Deze zijn alleen niet zo heel lang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Rode dunne lange worm in drinkbak hond

stop de wormen in een plastic zakje met wat water en ga samen met de hond naar een dierenarts. Die kan je wellicht meer vertellen en of een anti wormen kuur voor je hond geven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Welk dier was dit?

Onderstaande sporen zijn onlangs in een landelijk en bosrijk gebied aangetroffen. Van welk dier was dit?
 
sporen1.JPG
sporen1.JPG (43.54 KiB) 1576 keer bekeken
sporen2.JPG
sporen2.JPG (47.46 KiB) 1578 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Welk dier was dit?

misschien van een das
 
Afbeelding

 
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Welk dier was dit?

Ik denk dat het eerder een hond was
Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welk dier was dit?

Inderdaad - naar die afbeelding te oordelen is een hond het waarschijnlijkste.

Berichten: 2

Determinatie van Parasieten

Volgende casus leg ik aan jullie voor. Op de foto is een parasiet te zien, aangezien de fotos niet van uitstekende kwaliteit zijn is het in delen geplaatst.

Om niemand op een verkeerd been te zetten, laat ik gastheer en vindplaats (weefsel) buiten beschouwing.
Bijlagen
A9CFBE2E-D785-43F2-AEF6-634EB9C2E43D.jpeg
A9CFBE2E-D785-43F2-AEF6-634EB9C2E43D.jpeg (32.97 KiB) 2399 keer bekeken
EABB283D-BACA-4BD3-937A-CA6416C326B3.jpeg
EABB283D-BACA-4BD3-937A-CA6416C326B3.jpeg (91.74 KiB) 2399 keer bekeken
41455E49-01D5-4E3D-944B-30F3469E505E.jpeg
41455E49-01D5-4E3D-944B-30F3469E505E.jpeg (39.46 KiB) 2399 keer bekeken

Reageer