Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

Ik moet berekenen wat de gas kosten zijn voor 37.3 kuub warm water. Volgens meting komt er per uur 5,85 liter uit de kraan. Dus 6376 ltr per minuut. Volgens advies van een installatiemonteur komt er grofweg water in het cv toestel van 13° dat verwarmd wordt tot 60°. Dus een verschil van 47°.
Maar de ketel levert geen 100% rendement dus er wordt een correctie aangehouden van 85%.
Op internet heb ik gevonden dat om 1 liter water 1 graad te verwarmen er 1 kcal nodig is (4,18 kJ)
Volgens de monteur is een berekening nodig om voor de effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut te maken, om het totaal aantal kJ per dag te bepalen.
 
Ik heb geen idee hoe dit moet en hoop dat iemand me wil helpen.
 
Luus

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

Volgens meting komt er per uur 5,85 liter uit de kraan. Dus 6376 ltr per minuut.
Dat is totaal niet in overenstemming met elkaar. Controleer en corrigeer dat eerst eens.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

37,3 kuub water = 37300 liter. 
opwarming: 47 graden
warmtecapaciteit: 4,18 kJ per liter per graad
 
Totaal benodigde warmte: 37300 x 47 x 4,18 = 7327958 kJ = 7328 MJ
 
De verbrandingswaarde van 1 kuub Gronings aardgas is 35 MJ
 
Dus benodigde hoeveelheid gas: 7328/35 = 209 m3 
Vanwege het rendement moet je daar nog 10 à 15% bijtellen.
 
Hoeveel dat per minuut of per uur is hangt af van de doorstroomsnelheid van het water. En daar moeten we dan eerst een goed getal voor hebben.

Berichten: 4

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

@ Pinokkio: je hebt gelijk (dom van mij!)
 
@klazon; dank je wel voor de hulp!!
Omdat je het totaal benodigde hoeveelheid gas hebt uitgerekend is het advies van de monteur om effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut te berekenen blijkbaar niet nodig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

Het hangt er maar vanaf wat je precies wil weten. Is het een eenmalige opwarming waarvan je alleen de kosten wil weten? Of wil je weten hoe lang het gaat duren? Of wil je weten hoe groot de ketelcapaciteit moet zijn?

Berichten: 4

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

Het gaat om een eenmalige opwarming waarvan ik de kosten moet weten.
 
Je begrijpt ongetwijfeld dat dit onbekend terrein voor me is. De monteur die mij de informatie heeft gegeven zei dat bij een thermostatische mengkraan mogelijk een bepaalde hoeveelheid koud water is gemend. Hij heeft echter een berekening op basis van volledig warm water gemaakt.
Dus het is zo wie zo een raming. Klopt het dan dat als ik de correctie vanwege het rendement achterwege laat er een iets meer betrouwbaar cijfer uit is gekomen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

De correctie van het rendement moet je toepassen. De verbrandingswaarde van aardgas is 35 MJ per kuub, maar dat kan niet allemaal benut worden voor de opwarming van het water. Een deel van de warmte verdwijnt met de uitlaatgassen uit de schoorsteen. Hoe groot dat deel is hangt af van het type ketel.

Berichten: 4

Re: Effectief omgezette energie in aantal kJ per minuut

Heb wel de technische specificaties van de ketel maar snap er niets van.
 
Ik ben in ieder geval top geholpen, dank je wel!!

Reageer