Verschil indicator - parameter

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verschil indicator - parameter

Ik ben actief in de socio-economische sector, en ik stoot daar in rapporten en analyses regelmatig op begrippen als 'indicatoren' en 'parameters'. 
Ik heb zelf wat moeite om het verschil tussen deze twee te zien.
 
Het gaat steeds om meetbare resultaten, doorgaans verhoudingen tussen een bepaalde populatie (100%) en het deel van die populatie dat aan 'iets' moet voldoen.
Bijvoorbeeld: de werkzaamheidsgraad is 72%.
Dat is dan een indicator om de actieve deelname van de bevolking op beroepsactieve leeftijd aan de arbeidsmarkt weer te geven. Het gedeelte dat werkt, en niet alleen naar werkt zoekt dan.
 
En als daar dan een doelstelling op staat , een target, dan wordt dat wel eens een 'parameter' genoemd (of een 'doelstellingsparameter')
 
Ik ben niet zo thuis in de wetenschappelijke literatuur hieromtrent, maar is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen deze begrippen, of is het meer van 'doe maar op, zo nauw komt het niet'...?

Berichten: 5

Re: Verschil indicator - parameter

Belangrijkste verschil is dat parameters meestal variabel(en) zijn en indicator(en) constant.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Berichten: 151

Re: Verschil indicator - parameter

Die zogenaamde "socio economische sector" is eigenlijk een bevolkingsdeel dat geld toegeschoven krijgt dat van een ander bevolkingsdeel werd afgenomen, met als verschuiver de overheid.
Bijgevolg, moet de terminologie in de context van centrale planning - dwang, worden geinterpreteerd.
 
Bij een handel zonder dwang, is een parameter een op vrije keuzebasis ontstaan data element. Een input waar rekening mee MOET worden gehouden door degenen die willen handelen. Want, de andere handelaar heeft de vrijheid af te zien van handelen.
 
In een sfeer van centrale planning, is een parameter een op gedwongen basis ontstaan data element. Een input waarmee de planner NIET MOET mee rekening houden. De centrale planner kan vrijelijk kiezen tussen negeren en elke mate van reageren.
Bijgevolg is de input, de parameter, eigenlijk geen dwingende.
En daarom verschuift de parameter van de inputzijde naar de outputzijde, deze laatste de zèlf uitgeoefende dwang.
In de plaats, aan de inputzijde, de term "indicator". Een indicator is een signaal. Een niet-dwingende, vrijblijvende input. Die naar wens weggelaten kan worden in de formules die de planning hanteert.
De formules worden dus, in tegenstelling tot een vrije handel, zelf geschreven.

Reageer