Fles terpentine in de volle zon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Fles terpentine in de volle zon

Beste medeforummers,
 
Ik was gisteren op zolder en zag dat mijn buurman op de overloop van de zolder (algemene ruimte dus) een fles terpentine in de volle zon heeft liggen, tussen een berg kleding. Het wordt op die zolder overdag echt snikheet, ik gok een graad of 40. Is het gerechtvaardigd dat ik naar hem toe ga en hem op de (eventuele) gevaren hiervan wijs? Of kan dit geen kwaad? De fles is van doorzichtig plastic.
 
Ik overweeg sowieso om een donker gordijn voor het zolderraam te hangen, maar heb er natuurlijk geen controle over of dat gordijn wel dicht blijft als ik niet thuis ben... Overigens heeft de beste man ook eens een gaslek in zijn meterkast gehad en zijn vrouw wijsgemaakt dat die geur normaal was  :roll:  :?  :shock:  Toen ik kwam vragen waar die gaslucht vandaan kwam, opende ze de deur van een totaal volgestouwde meterkast en ik schrok me een hoedje!!
 
Een bezorgde groet,
 
Judith.

Berichten: 12.262

Re: Fles terpentine in de volle zon

Het lijkt me zeker raadzaam om die situatie te voorkomen. Op zich hoef je niet bang te zijn dat de terpentine spontaan in brand vliegt, daarvoor moet het toch wel richting 250 graden heet worden en dat gaat niet gebeuren in de volle zon. 
 
De vraag is echter wel hoe gasdicht die fles eigenlijk is, als het kan verdampen dan zou je redelijk snel een explosieve concentratie kunnen bereiken (dat ruik je dan wel natuurlijk, tenzij er niemand thuis is). Als het zover komt is een vonkje van statische electriciteit, een lichtschakelaar of iets dergelijks mogelijk voldoende om het geheel te ontsteken. 
 
An sich denk ik niet dat het heel realistisch is dat dat scenario zich zal voltrekken, maar een fles brandbare vloeistof op een hoop kleren laten liggen in de volle zon lijkt me gewoon dom. Als er door een andere oorzaak brand ontstaat zit je met een acuut probleem: als die fles lek gaat en de terpentine ontsteekt heb je een brand die je niet met water kunt blussen gezien terpentine drijft op water. 
 
Gezien de situatie met het gaslek zou ik er sowieso weinig vertrouwen in hebben... ik weet niet in wat voor situatie je woont, maar vaak is er wel iets geregeld rond het stallen van zaken in algemene ruimtes, zowel bij huurwoningen als koopwoningen met een VVE. Vaak is voorzien dat het uberhaupt  niet is toegestaan daar dingen te plaatsen, soms met een uitzondering voor bijvoorbeeld decoratie of fietsen etc - ik zou even nagaan hoe die regels zitten in jouw geval en proberen zo snel mogelijk van die rommel af te komen. 
Victory through technology

Berichten: 460

Re: Fles terpentine in de volle zon

Heel handig is het zeker niet. Terpetine bevat voormnamelijk de wat grote organische moleculen, waardoor het kookpunt azo rond de 140 mgraden ligt. Daarmee is de kans dat er grote druk in de fles ontstaat maar klein.
 
Een explosieve concentratie krijgen lijkt me vrijwel uitgesloten. aanname dat het een 1-2 liter fles is, moet het wel erg vreemd lopen wil je de explosiegrens halen. Al zou alles verdampt zijn moet het wel een minikamer zijn zonder ventilatie, dan ben je al lang bedwelmd. (uiteraard lokaal boven de vloeistof wel, maar dat is gewoon een brandje.)

Berichten: 12.262

Re: Fles terpentine in de volle zon

Ik heb geen idee hoe groot een overloop precies is en hoe de ventilatie daar verloopt... maar qua explosiegrens kan je je nog wel eens vergissen. Het hangt af van de samenstelling, maar het kan iets in de orde van 2 procent zijn, dus bij gangbare druk ca 25 gram per kubieke meter lucht. 1 fles is zeker niet genoeg om een heel huis tot een explosieve concentratie te brengen, maar een ruimte van een paar vierkante meter en 2.5 hoog... dat zou kunnen!
Victory through technology

Berichten: 460

Re: Fles terpentine in de volle zon

Omdat ik het niet zo'n vluchtige stof zie, had niet zo direct een groot risico gelegd.. maar inderdaad als het in de gasfase zou gaan dan wordt het nogal snel kritisch.. had dat niet zo gerealiseerd.
 
Wel is het zo dat terpentine eigenlijk erg weinig verdampt. Het vlampunt ligt zelfs rond de 30-50 graden.. heel brandbaar is het dus ook weer niet. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Fles terpentine in de volle zon

Dank jullie wel! Wat bezitten sommige mensen toch over veel specifieke kennis, ik krijg bijna spijt dat ik toch geen scheikunde ben gaan studeren (heb het ooit overwogen). Wat is vlampunt? Want 30-50 graden wordt het daar wel, op die zolder. In mijn woonkamer, daar direct onder wordt het 's zomers regelmatig 34 graden volgens mijn thermostaat. Maar de omgevingstemperatuur zal wel niet direct iets met vlampunt te maken hebben (hoop ik althans).
 
De zolder is vrij klein en de fles terpentine ligt achter het enige raam (enkel glas) waar dus de godganse dag zon op staat. Alles is er van hout. Het is namelijk een Amsterdamse woning uit 1913.

Berichten: 460

Re: Fles terpentine in de volle zon

met het vlampunt van een vloeistof wordt bedoeld dat bij die temperatuur de dampspanning voldoende is om een brandje aan de gang te houden. (maar je moet het eerst nog aansteken.)  Het zegt iets over de brandbaarheid. 
 
Benzine bv heeft een heel erg laag vlampunt. Dat betekent dat dit bij kamertemperatuur al makkelijk gaat branden. lucifertje erbij en hij gaat meteen. Als je naar diesel kijkt, (of terpetine), dan is dit bij kamertemperatuur niet direct aan te steken.. Je moet dan je aansteker er wel wat langer bijhouden om enigszins temperatuur te krijgen voordat het blijft branden.
 
vloeistoffen met een vlampunt rond kamertemperatuur zijn daarmee dus ook veel gevaarlijker, en hebben maar een korte ontsteking nodig om te branden.. hogere vlampunten moet je al echt actie ondernemen om het te laten branden.
 
Spontane ontbranding gebeurt bij veel hogere temperturen (zelfontbrandingstemperatuur).

Berichten: 12.262

Re: Fles terpentine in de volle zon

Inderdaad, het vlampunt is te temperatuur waarbij je een vloeistof -kunt- aansteken, maar met een stapel kleren eronder gaat dat eigenlijk niet op: Vergelijk het met hoe een kaars brandt: het vlampunt van paraffine is veel hoger dan kamertemperatuur, maar dankzij de lont branden kaarsen toch prima. Iets soortgelijks geldt voor als die fles terpentine zou lekken over een berg kleding, je hebt dan feitelijk een hele grote lont. Dat betekent niet dat het op eigen kracht in brand gaat vliegen, maar als het aangestoken wordt door een of andere oorzaak gaat het wel compleet los. 
 
In een emmer vloeibare diesel kun je gewoon sigarettenpeuken uitgooien, maar drenk een stuk stof in diesel dan wil dat echt wel branden, zelfs als de ijspegels aan de dakrand hangen. 
 
Maar belangrijker is denk ik gewoon 'common sense': wie laat in vredesnaam een fles brandbare vloeistof bovenop een lading kleding in de volle zon liggen?
Zoiets is gewoon een situatie die bij een brand de boel veel erger maakt, zeker als het ligt op een overloop die wellicht onderdeel is van een vluchtroute. 
 
En soms zijn er vrij onwaarschijnlijke oorzaken van brand - bijvoorbeeld iemand die zo'n leuke souvenir snowglobe in de vesterbank zet, zonder zicht te realiseren dat zoiets een lens vormt waarbij de zon onder precies de verkeerde hoek de houten vensterbank in brand weet te steken. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Fles terpentine in de volle zon

Als je meer info over een bepaalde stof wilt hebben, google dan eens op de stofnaam plus MSDS.
Dan kom je bijvoorbeeld op deze.
Hierin staat:
ONTVLAMBAARHEIDSEIGENSCHAPPEN
Vlampunt [Methode]: >39°C (102°F)
Ontvlambaarheidsgrenzen (Benaderend volume % in lucht): LEL: 0.6 UEL: 7.0
Zelfontstekingstemperatuur: >200ºC (392°F)
 
Knappe jongen die met terpentine onder niet-laboratoriumomstandigheden een explosie kan veroorzaken.
Ik vind het niet slim om een fles terpentine gewoon te laten liggen, waar ook kinderen kunnen komen.
Dat dan weer wel.

Berichten: 1.355

Re: Fles terpentine in de volle zon

Als jou woonsituatie het zelfde is als bij mij, te weten twee verdiepingen met een gedeelde zolderruimte dan is het simpel. Los van wat er op de overloop staat of in de zolder zelf mag je de toegang uit het oogpunt van brandveiligheid niet belemmeren. Normaal gesproken is de hoofdvluchtroute bij brand de weg naar de dichtstbijzijnde deur die uitkomt op de straat. Maar mocht dat niet kunnen omdat de benedenverdieping in brand staat en je door de vlammen niet die kant op kan dan blijft de zolder over waar je dan mogelijk al is dat in een paniek situatie lastig naar het naast gelegen pand zou kunnen vluchten.
Dus het issue hier is niet perse of die fles terpentine kan ontbranden maar of je als alternatief de zolder kan gebruiken als vluchtroute. Als er dus te veel rommel ligt wat de weg verspert dan kun je je buurman hier dus op aanspreken.
 
Sommige huisbazen verhuren een dergelijke zolder ook nog eens apart waardoor de deur van de zolder dicht is als de bewoner daarvan niet thuis is. Ook dat mag niet in oude huizen die niet verbouwd zijn op dit punt.

Berichten: 12.262

Re: Fles terpentine in de volle zon

Het versperren van een vluchtroute kan inderdaad wel een sterk argument zijn om een einde te maken aan zo'n situatie: ongeacht of het een potentieel brandgevaar oplevert is zo'n berg kleren/troep in een vluchtroute meestal niet acceptabel, al zou je daarvoor wellicht te rade moeten gaan bij de lokale brandweer. 
 
Of het dak op een redelijke vluchtroute is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het in sommige gebouwen het enige alternatief is. Als daar een gesloten deur tussen zit door verhuur is het niet zo'n ramp zolang dat een 'standaard' binnendeur is, letterlijk 2 dunne plankjes met wat karton ertussen, daar trap je in een paar seconden doorheen als het moet. 
Victory through technology

Reageer