Chinees geneesmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Chinees geneesmiddel

Ik las op 9 juli 2018 een artikel over onrust bloeddrukpil. Het blijkt dat er  een kleine kankerrisico is bij het gebruik van de meeste Valsartan bloeddruk pillen. Deze komen uit China en er is het stof N- nitrosodimethylamine aangetroffen.
De vraag is waar kan in nederland worden onderzocht of dat ook in mijn pillen zit. Uiteraard worden ze niet meer geslikt maar ik zou wel graag willen weten of ik inderdaad deze stof ook heb binnen gekregen.

Berichten: 12.262

Re: Chinees geneesmiddel

Heb je ze in nederland gekocht?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Chinees geneesmiddel

Het geneesmiddel is in Nederland gekocht op recept van de huisarts en verstrekt door een nederlandse apotheek.

Berichten: 12.262

Re: Chinees geneesmiddel

Wellicht kun je dan het beste beginnen bij Lareb, daar houden ze ook bijwerkingen en dergelijke bij, en wellicht ook die als gevolg van productiefouten.. of bij de NVWA, maar ik denk dat de apotheek die het verstrekt is nog het beste aanspreekpunt zal zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Chinees geneesmiddel

Voor zover ik weet is daar geen officiële plek voor. En de meeste laboratoria zullen ook geen particuliere opdrachten aannemen. Alle medicijnen die officieel verstrekt worden in NL moeten geregistreerd zijn, bijvoorbeeld bij het CBG en de EMA. De samenstelling is dan ook bekend en zou getoond moeten worden als je hierom vraagt bij de betreffende apotheek.
 
NVWA is een ambtelijke watchdog die hun zaakjes in de verste verte niet op orde hebben; daar zul je niks aan hebben. Bovendien gaan zij niet over medicijnen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Chinees geneesmiddel

Klopt, dat 'chinees' bracht me een beetje van de been, met het idee dat hem om een voedingssupplement zou kunnen gaan, waar de nvwa dan wel weer over gaat. Maar het is een receptgeneesmiddel, en dan is de apotheek die het vertrekt heeft toch wel het eerste aanspreekpunt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Chinees geneesmiddel

Mocht je (huis)arts of apotheker overigens niet een bevredigend antwoord kunnen geven, dan zou je het ook kunnen proberen bij de landelijke, overkoepelende apothekersvereniging, het KNMP, proberen. Of de IGJ of het RIVM van het Ministerie. Maar er schijnt ook een patiëntenlijn beschikbaar te zijn voor patiënten die vragen hebben over de terugroepactie Valsartan en ik raad je aan daar eerst contact mee op te nemen; zie daarvoor het Landelijk Meldpunt Zorg. Zie de bijlagen voor enkele vragen en antwoorden omtrent de terugroepactie en voor de specifieke varianten van Valsartan die worden teruggeroepen.
 
vragen+en+antwoorden+valsarten+V2.pdf
(251.93 KiB) 183 keer gedownload
Valsartan+en+valsartan-HCT-correctie.pdf
(343.73 KiB) 222 keer gedownload
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 3

Re: Chinees geneesmiddel

Bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag. Het is wel triest dat we chinese middelen moeten gebruiken omdat er anders niet genoed geld wordt verdient. Helaas gezondheidszorg is duur

Berichten: 12.262

Re: Chinees geneesmiddel

Tja, wen er maar aan - generica komen wel vaker van ver, en zijn dan nog steeds goedkoper dan wat lokale fabrikanten ervoor vragen. 
 
Overigens zegt het niets over de kwaliteit, India produceert bijvoorbeeld heel veel generica en vaak van zeer goede kwaliteit. China lijkt een kleinere leverancier, maar daar kun je je lelijk in vergissen: daar maken ze weinig tabletten voor de export, maar wel de actieve stoffen die in bulk verzonden worden naar europa en de vs om hier in tabletten geperst te worden. Het eindproduct is daarmee bijvoorbeeld helemaal nederlands, je kunt nergens aan zien waar de actieve stoffen vandaan zijn gekomen. 
 
Als iemand een fout maakt in de chinese fabriek en niemand het opmerkt kan het dus ook gewoon terecht komen in iets dat hier gemaakt en verkocht lijkt te zijn. 
 
Verschil is er wel in aansprakelijkheid: iemand die hier tabletten perst met chinese ingredienten is juridisch de producent en aansprakelijk voor de gevolgen. 
 
Bij gehele strips/doosjes tabletten is degene die het importeert in de EU juridisch de producent: Als bijv een duits bedrijf chinese tabletten importeert en vervolgens in nederland verkoopt, is dat duitse bedrijf aansprakelijk (of de nederlandse wederverkoper, maar dat is keten-aansprakelijkheid als het 1 op 1 wordt doorverkocht). 
Victory through technology

Reageer