Lengte van leiding bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Lengte van leiding bepalen

Hallo,
 
Ik ben bezig met een opdracht voor het bedrijf. Ze willen hier graag met behulp van tracing compressielucht gaan verwarmen van 20 naar 75 graden celcius. Deze tracing wordt om deze leiding gelegd waar de compressielucht door stroomt & zorgt ervoor dat de binnenwand (aan de kant van de compressielucht dus) van de leiding 150 graden celcius wordt. Het massadebiet van de gecompresseerde lucht bedraagt 0,785 kg/s; de diameter van de leiding waar de compressielucht doorstroomt is 0,0508m. Hoeveel meter moet deze leiding zijn om met behulp van deze tracing de compressielucht van 20 graden op 75 graden celcius te brengen?
 
Nu ben ik zelf al het een en ander aan het puzzelen geweest maar ik kom er echt niet uit! Wie kan mij helpen (geen antwoorden geven a.u.b., want dan leer ik er niks van) door even de eerste stap(pen) op gang te brengen?
 
Met vriendelijke groeten,
 
Robert Oosterhuis

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Lengte van leiding bepalen

Het is een illusie om te denken dat men tracing kan gebruiken om stromende lucht op te warmen tot 75 oC.
 
De binnenwand zal echt niet 150 oC worden als de lucht stroomt, en waarschijnlijk ook niet als de lucht stilstaat. Het contactoppervlak tussen tracing en pijp is simpelweg veel te klein om er warmte mee naar de pijp te kunnen overdragen om de pijpinhoud op te kunnen warmen.
 
Tracing (plus isolatie) is alleen geschikt om te lage leidingtemperaturen in de winter te voorkomen: de tracing compenseert dan (hopelijk) het warmteverlies van de pijp via de isolatie naar de koude buitenlucht. Meer niet.

Berichten: 21

Re: Lengte van leiding bepalen

Hmm... Wat zou dan een andere mogelijkheid zijn om dit compressielucht op te gaan warmen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Lengte van leiding bepalen

Gebruik een dubbele-pijp-warmtewisselaar (double pipe heat exchanger):
 
Double Pipe Heat Exchanger in Countercurrent Flow.jpg
Double Pipe Heat Exchanger in Countercurrent Flow.jpg (21.34 KiB) 711 keer bekeken
 
Installeer een 3 inch pipe rondom de bestaande 2 inch luchtpijp.
Ik schat dat totaal benodigde lengte ruwweg 6 m is.
 
Dat kan bijvoorbeeld ook in 3 stukken van 2 meter elk, of 4 van 1,5 m, of 6 van 1 m, of .......
 
Afbeelding
 
 

Reageer