Elektromagnetische straling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Elektromagnetische straling

Kan iemand mij helpen met het volgende; wij hebben een nieuw huis gekocht dat tegen een transformatorhuisje staat. Om zo goed mogelijk de magnetische straling die hieruit komt tegen te houden vraag ik me af of er materiaal bestaat om bv onze muur vanbinnen aan de kant van het transformatorhuisje mee te bekleden. Of andere oplossingen? Ik weet niet of het gevaar inhoudt om hiernaast te wonen, maar ik wil op safe spelen. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromagnetische straling

Je zou eerst eens kunnen (laten) meten of er wel sprake is van elektromagnetische straling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Elektromagnetische straling

Klazon heeft natuurlijk gelijk, maar ik begrijp dat hier ook het veiligheidsgevoel meespeelt.
De velden waarvan in dit geval sprake zou kunnen zijn bestaan uit een elektrisch veld en een magnetisch veld. Bij de frequentie van 50 Hz zijn deze velden op deze afstand volledig onafhankelijk van elkaar. Aan het elektrisch veld is eenvoudig wat te doen: plak aluminiumfolie tegen de betreffende muur en aard dit.
Tegen het magnetisch veld helpt dit echter niets. Voor de goede orde: mensen laten ook MRI-scans maken en dan is er sprake van een magnetisch veld dat in de orde van een miljoen keer hoger ligt. Nooit is hier iets nadeligs van gebleken zover ik weet.
Zou je toch ook het magnetisch veld willen verzwakken, dan heb je platen of folie van mu-metaal nodig. Dit zal wel aanzienlijk duurder zijn dan aluminiumfolie. 
Door deze platen tevens te aarden houden ze gelijktijdig het elektrisch veld tegen.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Weet je uberhaupt of het een transformatorhuisje is?
 
Die kleine grijze kastjes zijn normaliter voor de tv kabel, niet voor electriciteit. 
 
Transformatorhuisjes voor electriciteit zijn meestal vrijstaande gebouwtjes. Het formaat verschilt natuurlijk naar capaciteit, maar vaak zijn ze toch wel minstens anderhalve meter aan iedere kant. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze zoiets pal tegen een woonhuis bouwen (of andersom), al was het maar vanwege brandgevaar.
Victory through technology

Berichten: 1.363

Re: Elektromagnetische straling

Ik ben geen expert, maar volgens mij behoord een transformatorhuisje tot de laagfrequente bronnen (50Hz) van elektromagnetische straling. Terwijl b.v. de mobiele telefoon met veel hogere (100.000 tot 300 GHz) werkt en daardoor tot de meer 'schadelijke' bronnen behoren. Dus gebruik je overdreven vaak de mobiele telefoon (naast bellen dus voor spelletjes e.d.) dan is het nogal onzinnig om je eigen dan zorgen te maken over een transformatorhuisje op een veel grotere afstand dan die telefoon met ook nog eens een muur er tussen.
 
Alle elektrische apparaten (dus ook zo'n transformatorhuisje) produceren een elektromagnetisch veld maar er is nooit aangetoond dat deze vorm van straling gevaarlijk is. Een ander verhaal is dus de straling van een mobiele telefoon, wifi of zendmasten daar deze dus hoogfrequent zijn en potentieel daarom gevaarlijker. Maar ook daarvan is het lange termijn effect nog niet 100% bepaald.
 
Wat wél kan tellen zijn de laagfrequente geluiden van transformators, een aardlus brom en hoogspanningsmasten. Die kunnen stress veroorzaken en andere psychische klachten.

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Over de gezondheidseffecten (afgezien van thermische) heb ik mijn twijfels, maar goed, dat zegt niets over de aanwezigheid van elektromagnetische velden as sich. 
 
Iets als overlast door laagfrequent geluid kan ik me wel voorstellen, als je bijvoorbeeld een heel sterk 50 Hz veld hebt en daar net foto in een metalen frame ophangt oid is het niet ondenkbaar dat dat gaat meetrillen. Waarschijnlijk eerder voelbaar dan hoorbaar, maar soit, als het net tegen de muur ratelt oid vast wel storend. 
 
De vraag is echter of transformatorhuisjes dergelijk sterke velden lekken. Eerlijkgezegd denk ik van niet, gezien transformatoren ontworpen zijn om de veldlijnen zoveel mogelijk binnen de kern te houden, al was het maar vanwege efficientie. Maar ik betwijfel echt of het hier om een transformatorhuisje gaat pal tegen een woning, meestal staan die redelijk los (wel zo handig met blussen). 
Victory through technology

Berichten: 1.363

Re: Elektromagnetische straling

Die transformatorhuisjes staan volgens mij ook altijd vrij van een woning. Ik geloof dat ze kunnen branden als een tierelier en de voorschriften zijn anders als van een gewoon huis. Zo mag je b.v. bij brand in een transformatorhuis absoluut geen water gebruiken. Zouden ze dus tegen een woning staan dan krijg je een complexe 'blussituatie'.

Reageer