3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Beste allemaal,
 
In een aardappelopslag wil ik verstelbare luiken kunnen openen en sluiten d.m.v. een elektromotor. Deze motor loopt op 3 fasen, dus om de luiken open en dicht te laten gaan zal ik er een omkeerschakelaar tussen moeten zetten. Nu het volgende. De luiken komen een keer op het punt dat ze niet meer verder open of dicht kunnen. Als de motor dan door zou lopen denk ik dat deze door zal branden of iets kapot zullen draaien. Er zit een teller op de motor die de stappen telt, maar ik heb er geen computer bij om dit allemaal aan te kunnen sluiten. Ik wil het dus graag op de ouderwetse manier aansluiten.
 
In het kort: De motor moet twee kanten op kunnen draaien, door middel van een omkeerschakelaar. Deze schakelaar moet terugspringen naar ''0'' als ik hem loslaat, zodat de stroom van de motor af is (kwestie van goed uitzoeken in de winkel). Dan wil ik graag twee aanslagpunten maken die 'meten' wanneer het luik open of dicht is (Dit kan met een simpele drukschakelaar of een magneetschakelaar, dat maakt even niet zoveel uit). Als het luik dat punt bereikt, moet de motor worden uitgeschakeld (in ieder geval niet meer kunnen doordraaien) en alleen nog de andere kant op te bedienen zijn. 
 
Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.
 
Kan mij iemand een dergelijke schakeling maken of meedenken hoe ik dit kan oplossen? Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
 
Alvast bedankt:)
Joep

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Ik had gehoopt ergens op het internet een kant-en-klaar schema te vinden, maar dat is me nog niet gelukt.
Wat je in ieder geval nodig hebt zijn twee magneetschakelaars die geschikt zijn om de motorstroom te schakelen. De ene voor linksloop, de andere voor rechtsloop.
Voor de bediening kan je een rolluikschakelaar nemen, die bestaan in verschillende uitvoeringen. De draden van de schakelaar naar de spoelen van de magneetschakelaars laat je dan via de eindschakelaars lopen. Als de klep de eindstand bereikt onderbreekt de eindschakelaar de stroom naar de magneetschakelaar en de motor stopt. 
Omdat het in een stoffige omgeving is moet je wel de magneetschakelaars en de bedieningsschakelaar in een stofdicht kastje onderbrengen.
Als het nodig is kan ik een schema in elkaar zetten, maar dat gaat even tijd kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Een hotelschakeling wellicht?
 
M.vr.gr.

Berichten: 30

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Een hotelschakeling zie ik nog niet helemaal hoe je dit bedoeld, je kunt dan normaal vanuit twee punten dezelfde lamp bedienen, aan of uit. Hoe kun je dan deze motor laten draaien, stoppen, etc?
 
Klazon, zou het heel veel moeite kosten dit voor mij uit te tekenen? Ik snap wel hoe je het bedoeld, maar nog niet helemaal hoe dit nu aan te sluiten. Het stofdichte is geen probleem, er komt een schakelkast buiten de schuur, de luiken zullen dus van buitenaf bediend worden. Ik zou het super vinden als je dit kunt uittekenen! Alvast bedankt voor de moeite!

Berichten: 30

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

misschien nog een aanvulling. Als het luik open is, stopt de motor in bovengenoemde schakeling. Deze moet dus alleen nog dicht kunnen draaien totdat de sensor van het luik het circuit weer vrijgeeft om open te gaan. Ik kan dus niet de stroomkring onderbreken zodat de motor geen enkele kant meer opgaat.

Technicus
Berichten: 1.153

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Let op dat je niet 2 losse relais gebruikt, maar een omkeer relais. Die is mechanisch beveiligd tegen dubbel inschakelen (=kortsluiting).

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.indi.nl/nl-nl/p/elektrotechniek/industrieel-schakelmateriaal/relais/spoelspanning-230v-ac/omkeer-relais/Omkeermagneetschakelaar-6A-2-2kW-58595

Een schema kan ik voor je uittekenen, maar je kan ook het schema van een cm lodestar takel opzoeken. Daar zit precies deze configuratie in: 2 limit switches, een omkeerrelais en knoppen voor up/down. (En wat extra dingen voor low voltage en remmen maar dat heb je niet nodig denk ik)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Ik heb een schema getekend, maar hoe krijg ik dat hier geplaatst?

Berichten: 30

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

super! Je mag het me ook mailen, ik stuur je even een privé-bericht. 

Berichten: 30

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Dit is het schema.
 
Is het niet veiliger om in plaats van een fase te gebruiken als stuurstroom (die 230 geeft door aansluiting van de nul) een zwakstroom van 12v? En als ik drukknoppen ga gebruiken, kunnen deze bij foutief gebruik (dus als beide tegelijk worden ingedrukt) kortsluiting maken? Is de magnetische omkeerschakelaar dan niet veiliger en hoe zou deze in een schema moeten worden gezet, aangezien er twee keer fases op kunnen worden aangesloten.
Bijlagen
schakeling.png
schakeling.png (16.92 KiB) 3184 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

12V gebruiken als stuurstroom is veiliger maar levert ook extra toestanden op. Je moet dan ook eemn voeding inbouwen die 12V kan leveren, en de stromen in dat circuit worden groter, waardoor je robuustere schakelars moet gebruiken. Ik zou het gewoon met 230V doen. Dat vereist wel dat je de bekabeling naar de eindschakelaars degelijk moet uitvoeren en de eindschakelaars zelf moeten ook ingekapselde types zijn.
Als je met drukknoppen werkt kan je inderdaad beide magneetschakelaars tegelijk opbrengen en dan vliegen de zekeringen er uit. Daarom heb ik een zwenkschakelaar getekend, dan kan dat niet. Een andere optie is om speciale magneetschakelaar te gebruiken die mechanisch op elkaar zijn vergrendeld.

Berichten: 12.262

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Tja, je kunt dit inderdaad ook helemaal met bijvoorbeeld 12 volt uitvoeren. Ik weet niet hoe lang de draden zijn, of het een natte omgeving is, of er een andere reden voor zou zijn, maar als je die relais met 12 volt spoelen hebt en een simpel 12 volt transformatortje gebruikt kunnen alle knoppen op laagspanning werken - dat kan handig zijn in bijvoorbeeld een natte omgeving. 
 
Als je drukknoppen wilt gebruiken in plaats van een zwenkschakelaar kan je het oplossen door drukknoppen te gebruiken met meerdere contacten. Zolang je maar een los normally-open en normally-closed contact hebt kun je met het normally-closed contact verhinderen dat de ene schakelaar effect heeft als de andere is ingedrukt. Als je dan beide schakelaars tegelijk indruk gebeurt er gewoon niets. 
 
Overigens vraag ik me af of je alle 3 de fases hoeft te schakelen: Feitelijk zou de motor toch ook omkeren als je 2 fases wisselt, wat mogelijk is met relais die ieder 2 fases schakelen - die zijn wellicht goedkoper, maar hebben wel als nadeel dat er altijd 1 fase op de motor blijft aangesloten (en je daar dus niet veilig aan kunt zitten zelfs als er niemand op de knoppen drukt, maar daar mag je feitelijk nooit vanuit gaan tenzij je het fysiek onmogelijk kunt maken). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Je kan er natuurlijk allerlei toestanden bij verzinnen, maar ik ben voorstander van een recht-toe-recht-aan oplossing.
Wat je nog wel zou kunnen toevoegen is een schakelaar in de inkomende voeding waarmee je de hele toestand spanningsloos kan maken als je er aan moet werken. 

Berichten: 30

Re: 3-fasen motor met eindaanslag aansluiten

Bedankt voor alle reacties! Ik hoop er volgende week tijd voor te hebben om e.e.a. aan te sluiten. De motor komt overigens op 8 meter hoogte te hangen, daar zal dus nooit iemand per ongeluk aan kunnen komen. Er is ook al een 12V spanningsbron aanwezig, dus dat is eventueel mogelijk om te gebruiken. Ik ga alle componenten zoeken en hou jullie op de hoogte.

Reageer