[biologie] Verwarring lesboek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Verwarring lesboek

Er staan twee tegenstrijdige uitspraken in mijn boek. Hopelijk kan iemand me uitleggen hoe het nu werkelijk zit :)

"Bij toenemende activiteit van het lichaam stijgt het hartritme om de bloeddruk op peil te houden"

Hierbij gaat het erom dat indien de bloeddruk daalt het hartritme stijgt als een vorm van negatieve terugkoppeling. Dus hieruit kan worden afgeleid dat de bloeddruk in dit geval zou dalen (?)

"de bloeddruk stijgt bij toenemende inspanning"

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verwarring lesboek

ik denk dat je het zo moet lezen:
 
als het hartritme niet toe zou nemen bij inspanning zou de bloeddruk dalen door de grotere vraag naar bloed (met zuurstof en brandstof). Net alsof de brandweer alle brandslangen wagenwijd open zou gooien, de waterdruk in het systeem daalt dan ook. 
 
Maar het hartritme stijgt juist wel, en wel zo ver dat de bloeddruk niet alleen hersteld wordt ondanks de grotere bloedvraag, maar zelfs stijgt in vergelijking met de rustsituatie. De brandweer draait de gashendel van de pomp op plankgas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Verwarring lesboek

Helemaal duidelijk. Bedankt voor uw snelle reactie :)

Reageer