Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Ik heb nog een oude analoge beeldbuis tv uit 2004. Panasonic. De kwaliteit begint nu echt minder te worden, maar dat is ook de enige reden waarom ik overweeg over te stappen naar een nieuwe tv. Ik zou het oude model het liefst opnieuw aanschaffen ! De moderne tv's hebben nadelen, o.a. als het gaat om bewegende beelden.
 
Uit mijn voorlopige onderzoek lijkt dat alle nieuwe tv's met een goede beeldkwaliteit 4k tv's zijn. Er is natuurlijk wel een aanbod van full HD, maar dit zijn of kleine toestellen of toestellen met een schijnbaar inferieure beeldkwaliteit, zoals b.v. uitgedrukt in Hz (50 of 100) en b.v. de BMR van Panasonic.
 
Ik heb nog veel standard definition dvd's (niet Blue Ray) die ik wel wil kunnen blijven afspelen. Maar of dat haalbaar is ? Ik begrijp dat sd op 4k afbeelden een beroerd beeld geeft. Van Blue Ray naar 4k b.v. zou nog wel kunnen, maar het zijn slechts sd dvd's.
 
Ik heb meer dan 100 dvd's. Ik vind het toch belangrijk om deze op een goede manier af te kunnen spelen, indien mogelijk. Weet iemand een oplossing ? Op de één of andere manier digitaliseren van de sd dvd's zou wat mij betreft geen probleem zijn, maar ik betwijfel of dat helpt. De huidige tv gaat toch niet meer jaren mee, dus vervanging zal onvermijdelijk zijn. En tv kijken doe ik op een tv, niet op een monitor op een bureau ...
 
Als de "teloorgang" van mijn dvd collectie onvermijdelijk is, dan is dat maar zo. Maar wel jammer. Nieuwe programma's zijn niet altijd beter, en soms is het gewoon prettig om oude terug te kijken.
 
 
 
 
 
 

Berichten: 23

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Ik kan het bovenstaande bericht niet meer bewerken, zo lijkt het. Nog een opmerking over OLED: ik herinner me niet de details, maar wel dat OLED mogelijk minder goed zou passen in mijn woning i.v.m. licht/belichting. Die ik natuurlijk wel aan zou kunnen passen, maar dat terzijde. OLED tv's zijn of waren nog wel wat makkelijker in full HD te krijgen.

Berichten: 12.262

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Tja, over de zin/onzin van 4K schermen in een woonkamer valt het nodige te bespreken - naar mijn mening zie je het verschil niet op een pakweg 50 inch scherm op 4 meter afstand, vergeleken met 'gewoon HD' (1980x1080). 
 
4K heeft wel als voordeel dat het minder gevoelig is voor artefacten als je hardhandig content opschaalt vanaf DVD: De fouten zijn van gelijke grootte orde, maar gezien de pixels half zo groot zijn vergeleken met HD vallen ze minder op. Uiteraard kan goede software dat ook voor je doen, maar ik heb het idee dat je tracht fysieke schijfjes af te spelen en daarmee afhankelijk bent van de scaling die de TV zelf doet (in tegenstelling tot pakweg afspelen van videobestanden met een laptop). 
 
Maar goed, de beperking van DVD's blijven, en zijn op een flatscreen storender dan op een ouderwetse beeldbuis: zeker content die in 576i op de schijf staat geeft op de beeldbuis een illusie van een verticale resolutie van 576 zichtbare lijnen. Op een digitaal scherm blijven daar slechts 288 van over, afgezien van de intelligentie van de-interlacing. Ik vermoed dat dat laatste tegen valt in TV's die je nu kunt kopen - 720p blu ray zullen ze prima scalen, maar oude interlaced formaten bepaald niet (probeer het eens met een VHS recorder als je die nog ergens kunt vinden ;) )
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

 
 
Heeft iemand nog praktische suggesties/opmerkingen voor deze kwestie ? De schijnbare schaarste aan goede Full HDs (beeldscherm pakweg 123 inch, niet heel klein, niet heel groot) vs de 4ks met schijnbaar betere beeldkwaliteit. (Hz etc.)

Berichten: 12.262

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

123 inch? Dat is toch wel behoorlijk groot?!
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Ja ... ik moet even letten op wat ik typ ! Ik dat dat dat 123 cm was ...
Laten we zeggen 48 inch, 49 inch, 50 inch iets kleiner mag ook, iets groter mag ook ...
 
Mijn referentiekader is het oude traditionele tv toestel.

Berichten: 12.262

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

In dat formaat is er nog zat te krijgen met 1980x1080 panels erin, zoiets? https://tweakers.net/pricewatch/815807/philips-49pfs4132-zwart.html<a>of https://www.coolblue.nl/product/809025/ ... 63.html</a> ?
 
Significant goedkoper dan nieuwere 4k modellen zijn ze overigens niet, maar als je per se iets rond de 50 inch wilt hebben met standaard HD is het op de markt. 
 
De beeldsnelheid maakt voor films en tv echt helemaal niets uit, 50 Hz of 60 Hz refresh rate is genoeg, content komt afhankelijk van waar je het haalt in 24, 25, 30, 50 of 60 fps, waarbij 25 meest gebruikelijk is voor tv, en 24 voor films. 
 
Snellere refresh rates en lagere input lags zijn nuttig - voor gamers, niet voor filmliefhebbers. 
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Benm,
 
Dank voor je reactie.
 
Ik heb even naar die tv gekeken. Soms zijn dingen lastig in te schatten voor een leek als ik.  Fps ? Ik heb het even opgezocht. https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate Ik word er in deze context niet veel wijzer van. Nu weet ik wel dat in het verleden fabrikanten schermden met 1000 hz etc. Ik heb een jaar geleden het één en ander gelezen over dit soort technische zaken. Mij werd aangeraden om beelden van een tv toch vooral zelf te bekijken. Praktisch zou ik er één via internet moeten aanschaffen, met evt. gebruik herroepingsreccht. Maar ik heb natuurlijk wel een uitgangspunt nodig.
 
LED/LCD tv's kunnen minder goed met bewegende beelden omgaan dan de traditionele CRT tv's. Als je tegenwoordig op internet kijkt zie je dat er vooral een onderscheid gemaakt wordt tussen 50 hz en 100 hz.. Dat laatste heb ik het laatste jaar alleen gezien bij 4k modellen. Net zoals Panasonic iets heeft als BMR, en de full HD modellen een laag cijfer hebben, en de 4k modellen een hoog cijfer. Andere merken gebruiken andere kreten. Iemand heeft tegenover mij overigens heel wat negatiefs gezegd over Philips. Citaat "PHILIPS: Productie Hopeloos Iedere LCD Is Praktisch Stuk".
 
Ik heb bij iemand die jaren geleden een goede LCD/LED tv heeft aangeschaft het nadeel gezien van het omgaan met bewegende beelden. Ik kon het verschil met mijn tv zien.
 
Mijn insteek was om te kijken naar een paar parameters, waaronder 100 Hz i.p.v. 50 Hz, en evt. andere 'marketing kreten' van fabrikanten die ze gebruiken voor goedkope full HD tv's vs. hun duurdere 4k modellen.
B.v. Panasonic (mediamarkt)  Panasonic TX-49ESW504S 50 Hz 600 BMR, Panasonic TX-49FXW784 (4k) 100 Hz, 2200 Hz BMR (niet spotgoedkoop 1099 euro). Chipsets e.d. spelen ook mee.
 
Dat een tv goed omgaat met bewegende beelden vind ik belangrijker dan "geweldige kleuren". Het correct omgaan met standard definition dvd's hangt ook af van de chipset, en de kans zit er in dat de betere 4k modellen betere chipsets hebben ...
 
Dus tsja, ik vind het lastig. En hoe een tv er de eerste paar dagen uit ziet is nog niet het zelfde als gebruik op de lange termijn. Ik was altijd gewend om kwaliteit te kopen. Ik zou het liefst mijn oude CRT opnieuw aanschaffen.
 
Suggesties/opmerkingen ?
 

Berichten: 12.262

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Dat probleem met bewegende beelden (ghosting) speelt inderdaad bij ieder LCD paneel, maar de vraag is of je het ziet en of je je eraan stoort. 
 
Fabrikanten geven allerlei namen aan technieken om dit sneller te laten lijken, maar in de praktijk stelt dat allemaal heel weinig voor. Je heb ter een technisch meetbare term voor, de transitie-tijd tussen vol-aan en vol-uit, en tussen een set grijswaarden (bijv 25% naar 75%). Als die tijd sneller is dat de refresh rate dan merk je het niet (zeg dus maximaal 20 ms voor een 50 hz tv). 
 
Bij 'echte content' zie je het sowieso niet - ik neem aan dat je geen pong gaat spelen op je nieuwe tv en dan kijkt of het balletje een na-ijlende 'staart' oid heeft?
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

'ik neem aan dat je geen pong gaat spelen op je nieuwe tv en dan kijkt of het balletje een na-ijlende 'staart' oid heeft?'
 
Klopt. Ik heb echter wel enigszins de neiging om me er aan te storen. Snap je dat ik een aarzeling heb om een goedkope full HD aan te schaffen ? Andere zaken dan refresh rate spelen natuurlijk ook mee.
 
Benm, wat zou je zelf doen als je nu een tv aan moest schaffen ? Full HD of 4K ?

Berichten: 12.262

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Tja, gegeven het aanbod zou het waarschijnlijk een 4K model worden. Niet zozeer omdat ik behoefte heb aan die 4k, maar als ik nu een scherm zou aanschaffen voor een gegeven budget en met een fors formaat (50+ inches) het aanbod nagenoeg alleen 4k is. 
 
Wat ik echter vooral wel zou doen: gaan kijken bij een winkel waar de diverse tv's naast elkaar hebben (mediamarkt oid) en kijken naar aspecten als kijkhoeken en dergelijke. Verder zou ik zeker iets kopen met mogelijkheid het te retourneren, want er zijn aspecten die je in een winkel niet zult zien maar thuis wel, bijvoorbeeld 'backlight bleeding' - in een verlichte winkel zie je dat echt niet, maar met  minimale verlichting thuis mogelijk wel. 
 
Een ander aspect waar ik op zou letten is HDR en dynamisch backlight. Dynamisch backlight kan heel goed werken, mits het lokaal wordt toegepast en niet globaal. Als je het hele scherm dimt bij donkere scenes is dat voor films best aardig, maar als je bijvoorbeeld content met ondertitels kijkt is het heel storend gezien ze dan bij donkere scenes een soort 'grijze' ondertitels krijgt. Een beetje lastig om te omschrijven, maar voor mij reden genoeg om op mijn philips tv via het service menu dat dynamische backlight dimming maar uit te schakelen (staat niet in de handleiding, maar via wat codes kun je dat soort dingen vaak wel tweaken). 
 
Anderzijds gebruikt iedereen zijn TV anders - ik heb er zelf een laptop aan hangen om films. youtube etc mee te kijken en gebruik nauwelijks realtime televisie uit de ziggo decoder. Overigens heeft het wel zijn voordelen om een laptop, compact pc of iets dergelijks te gebruiken als je bijvoorbeeld dvd's wilt bekijken: software of het mee af te spelen (bijv VLC) geeft je diverse opties hoe de scaling van dvd naar HD of 4k moet gebeuren, je kunt dan zelf kiezen tussen wat vager en prettiger, of juist scherper maar met wat 'harde randjes' hier en daar. 
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Overstappen van naar een moderne 4k tv en oude sd dvd's wel goed kunnen bekijken

Benm, dank voor de tips.

Reageer