Plakken van water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Plakken van water

Goedendag,
 
ik wil graag weten hoe het verschijnsel heet als een waterfilm 2 delen laat "plakken"
Op mijn werk hebben we een transport band gemaakt. Dit is een PU band die over een RVS plaat glijdt. Nu bleek in de praktijk, dat na verloop van tijd, door aanhangend water aan de gewassen producten die over deze band vervoerd worden, de band steeds langzamer ging draaien en zelfs stil kwam te staan. Na het aanbrengen van een 3 tal glijstrippen waar de band dan over heen liep, was het probleem verholpen. 
Het lijkt er dus op dat het waterfilmpje tussen de band en de RVS plaat een dusdanige wrijving op levert dat de motor het niet meer kon trekken. Kan dit?? En hoe heet dit verschijnsel, bij mijn weten is de wrijcingscoefficient van water heel laag. 
 
Vriendelijke groeten
Marco Ritsema

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Plakken van water

Cohesie tussen watermoleculen onderling, en adhesie aan de oppervlakken van PU resp RVS. Maak dat filmpje dun genoeg en afschuiving (verplaatsen van lagen moleculen t.o.v. elkaar) wordt heel erg lastig. 
 
Pak maar twee hardplastic linialen, een paar drupjes water ertussen, even goed drukken om het water te verdelen, en probeer de linialen maar weer van elkaar te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Plakken van water

Het is een apart maar bekend verschijnsel, helaas weet ik er ook geen naam voor. 
 
Het is een beetje vergelijkbaar met 'cold welding' waarbij je twee stukken metaal min of meer met elkaar kunt verbinden, liefst in een vacuum. Als de oppervlakken perfect vlak zijn kun je zo behoorlijk sterke verbindingen krijgen (je trekt ze niet meer even uit elkaar), en het werkt ook met sommige metalen als je 2 stukken tegen elkaar duwt en dan draait om de lucht er tussen uit te persen. 
 
Water doet hier het werkt om de oppervlakken gelijk te maken, ofwel, het vult de luchtgaatjes die normaliter voorkomen dat het aan elkaar plakt. 
 
Dat het verschillende materialen zijn maakt niet eens zoveel uit: Neem bijvoorbeeld iets als een plastic zuignap met een haakje die je aan een tegel kunt 'plakken' als handdoek-rekje oid: die dingen werken over het algemeen best goed, maar niet als alles kurkdroog is. Een beetje water vult het lek en het ding blijft hangen.
Victory through technology

Reageer