Rolstoel rem op sensor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Rolstoel rem op sensor

Goedemidag,
 
Ik weet niet of dit het juiste forum is voor dit type vraag maar ik stel hem toch.
Mijn vader (52 jaar) heeft afgelopen jaar een hersenbloeding gehad. Sindsdien zit hij in een verpleegingstehuis. 
Hij heeft last van dwalingen en gaat zomaar iedereen zijn kamer in, dit zonder het zelf fout te bedoelen. Hij denkt dan toestemming te hebben of iets in die richting. 
 
Nu bij verplaatsen van verpleegtehuizen of naar een zorgboederij is dit een probleem, wat ik ook volkomen snap. Het is ook niet handig en leuk wanneer iemand je kamer in komt en daar onwetend spullen meeneemt en ergens anders neerlegt. 
 
Is er een mogelijkheid om een sensor aan de kamers van medepatienten te plaatsen en dan de rolstoelrem van mijn vader te triggeren wanneer hij voor een van de deuren staat? Of een stem dat verteld dat hij daar niet in mag. (of misschien iemand een ander idee)
 
Op google kan ik niks vinden.
 
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Met vriendelijke groeten,
Gmorren

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Rolstoel rem op sensor

Daar goed mee omgaan lijkt me vooral een probleem van die zorginstelling. Zij zullen daar ook ervaring mee hebben. Waarom wil je dit zelf doen?

Als je echt een technische oplossing zoekt, Probeer dan als eerste eens iets met een oude android telefoon en een geofencing app

Berichten: 12.262

Re: Rolstoel rem op sensor

Die mogelijkheden zijn er, technisch, zeker.
 
Denk bijvoorbeeld aan de RFID tags die je gebruikt in hotels en dergelijke. Je hebt systemen met een kaart die je ergesns in moet steken, maar ook die werken op enige afstand van de card (een meter ofzo).
 
Met een dergelijk systeem kun je precies bepalen welke deuren iemand mag openen. 
 
Die dingen zijn uiteraard niet gratis, dus ik durf niet te zeggen of het de investering waard is, al is het voornamelijk een eenmalige investering in deursloten, daarna is het configureren van de kaarten kosteloos. 
Victory through technology

Reageer