Hulp gevraagd berekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hulp gevraagd berekening

Beste Allen,

Laat ik vooropstellen dat ik al een tijdje geleden afgestudeerd ben en dat alles inmiddels een beetje roestig is  :oops:

Ik ben bezig met een hypothetisch 'punten' systeem waar ik wat hulp bij nodig heb. Het systeem waar ik mee bezig ben is een systeem voor een sportschool waarbij werknemers (sales) punten kunnen verdienen. Bijvoorbeeld:

-Proefles binnen halen = +1 punt

-Klant zelf aanbrengen = +2 punten

-Abonnement verlengen = +0,5 punt

-Klant stopt = -1 punt

Het 'probleem' waar ik tegenaan loop is dat proeflessen etc. at random worden toegewezen. 1 deelnemer kan dus bijvoorbeeld 5 proeflessen toegewezen hebben gekregen op een totaal van 15 klanten, waar een andere deelnemer 3 proeflessen toegewezen krijgt op een totaal van 11 klanten. De deelnemer met een groter percentage proeflessen t.o.v. het totaal van zijn klantenbestand heeft dus een grotere kans om meer punten te scoren. Dit is niet eerlijk naar de andere deelnemer toe en dat wil ik dus op de een of andere manier verrekenen zodat ieder gelijke kansen heeft. Verder was ik benieuwd of dit om te zetten is naar een score, bijvoorbeeld van 1 tot 10 of van 1 tot 100.

Ik hoor heel graag wat jullie gedachten hierover zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Berichten: 16

Re: Hulp gevraagd berekening

Als de proeflessen willekeurig worden toegewezen is er op lange termijn geen probleem: iedereen zal dan, gemiddeld gezien, evenveel proeflessen krijgen die dan kunnen worden binnengehaald.
 
De enige manier die ik zie om dit beter te verdelen, is om het verdelen van de proeflessen zelf aan te pakken. Zodra die verdeeld zijn, en je komt in jouw puntensysteem terecht, kan je er volgens mij niets aan doen.
 
Je zou ook de eerste proefles binnenhalen, meer punten kunnen geven, bvb 3 voor de eerste, 2 voor de 2-5de, 1 punt daarna. Maar ook daar loop je tegen hetzelfde probleem aan.

Reageer