Een leven lang fluortandpasta ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 567

Een leven lang fluortandpasta ?

Ben zelf overgeschakeld op twee maal per dag tanden borstelen met warm water.

Warm water heeft namelijk "een groot oplossingsvermogen" voor plaque en dergelijke ???

Berichten: 12.262

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Warm water? hoe lang blijft dat warm in je mond? Ik zou denken dat het bij borstelen in een paar seconde op lichaamstemperatuur zit, of het nou koud of warm was. 
 
Fluoride maakt het tandglazuur harder, dat is winst. Maar als je je zorgen maakt over eventuele giftigheid ervan: gewoon uitspugen en naspoelen zou ik zeggen. 
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Warm water? hoe lang blijft dat warm in je mond? Ik zou denken dat het bij borstelen in een paar seconde op lichaamstemperatuur zit, of het nou koud of warm was. 

 

Fluoride maakt het tandglazuur harder, dat is winst. Maar als je je zorgen maakt over eventuele giftigheid ervan: gewoon uitspugen en naspoelen zou ik zeggen.
Fluor is een lichaamsvreemde stof dan aanwezig bij de mondslijmvliezen.

Mischien komt er 1 mg per dag in je bloed ? Dat loopt wel op in 80 jaren ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Gelukkoos schreef: Fluor is een lichaamsvreemde stof 
Hoe kom je daar nou bij?

Berichten: 567

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Hoe kom je daar nou bij?

Waarschijnlijk toch niet.

In de winkels loop je tegen volledige rekken fluortandpasta aan.

Dus visueel niet lichaamsvreemd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Fluor zit in al je botten en tanden. Weliswaar in minieme hoeveelheden, maar het is geen lichaamsvreemde stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Het element fluor wellicht, maar net als met kwik is de verbinding relevant.
 
Ik hoop toch echt dat we niet terug gaan naar fluor toevoegen aan drinkwater omdat het zo goed is voor de tandjes.
 
Daarbij, draag het uitspugen van tandpasta bij aan het fluorgehalte in drinkwater. Het gaat net als drugs- en hormoonresten niet volledig uit het water tijdens de zuivering.

Berichten: 12.262

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Fluor is niet lichaamsvreemd, maar ook geen essentieel element voor de mens - je kunt in principe leven zonder een atoom fluor in je lichaam. Praktisch zal dat nooit voorkomen, maar er is geen ziektebeeld dat ontstaat door fluorgebrek. Wel door overmatige consumptie, maar dan heb je het over behoorlijke hoeveelheden, die je nooit zult binnenkrijgen door tandpasta of gefluorideerd kraanwater. 
 
Fluorisatie van drinkwater doet men in de VS massaal, maar in in EU nauwelijks. Uiteraard kan er wel van nature fluoride in grondwater zitten, en mits langer dan veilig gestelde maxima hoeft dat er ook niet uit gehaald te worden door het waterleidingbedrijf. 
 
Overigens denk ik niet dat het veel verschil maakt of je na het poetsen de tandpasta uitspuugt of inslikt voor de hoeveelheid fluoride in het rioolwater: wat je niet uitspuugt plas je uiteindelijk ook wel weer uit, je lichaam kan er verder tamelijk weinig mee afgezien van een klein beetje opslag in botten en tanden, en zelfs dat komt weer vrij na je dood. 
 
Fluoride heeft wel voordelen wat vertraging van tandbederf betreft, en dat kan een goede reden zijn het in te nemen. In de VS doet men dat door domweg fluoride toe te voegen aan het drinkwater als de bron niet voldoende levert, in de EU doet men het vooral via tandpasta. Er is geen duidelijk bewijs voor welke methode het meest effectief is, maar de EU optie geeft je in ieder geval de mogelijkheid geen fluoride binnen te krijgen als je dat om een of andere reden niet wilt.
 
Overigens moet je dan wel actief op zoek, vrijwel alle tandpasta bevat fluoride, ook het huismerk van de goedkope supermarkt. Dat gaat best ver, ik zag  op een tube 'whitening accelator' (ik meen onder merknaam oral B) een waarschuwing dat  het geen fluoride bevat en alleen bedoeld is in combinatie met "gewone" tandpasta. 
 
Het neemt al met al niet weg dat caries minder vaak voor komt. Dat kan gevolg zijn van fluoride, maar deels ook van eletrsiche tandenborstels en dergelijke die hun werk beter doen dan de ouderwetse variant. 
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Zuur aanvallende bacterie groei gaat niet alleen weg door het naspoelen van de mond met koolhydraat vrije en zuur vrije dranken.
Maar ook door even snel bijvoorbeeld in de toilet ruimte  met bij de hand zijnde borstel een half minuutje te kuisen.
Ook de inname van een licht basis drankje gaat ook snel overdag.

Berichten: 12.262

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Wellicht werkt dat prima, mensen zijn tenslotte niet geëvolueerd in omstandigheden waarin fluoride aanwezig was.  
 
Anderzijds leven mensen nu veel langer dan ze van nature deden, dus kan er wel een argument zijn voor het gebruik van fluoride in tandpasta's en dergelijke: Als 'oermens' was het behalen van de leeftijd van 50 al lang, terwijl de levensverwachting nu boven de 80 jaar is. Gevolg is dat je gebit decennia langer   mee moet gaan dan waar het van origine voor ontworpen was. 
 
Uiteraard speelt dit wel een rol wat nodig is qua onderhoud van het lichaam  - oorspronkelijk was dat goed voor 40 a  50 jaar, maar voor degenen die nu geboren worden kan dat wel eens het dubbele daarvan zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Naar mijn idee is er niks mis mee om met fluortandpasta te poetsen, het klopt inderdaad dat het je tandglazuur versterkt, je moet echter wel opletten met het inslikken van zulke tandpasta want er is mij al meermaals vertelt dat deze fluor dan in je botten terecht komt en je botten op die manier "zwakker" worden

Berichten: 12.262

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Het gaat natuurlijk wel een beetje om de hoeveelheden: Grote hoeveelheden fluoride tasten inderdaad je botten aan omdat het calcium oplosbaar maakt. Er is een calciumbalans die ook weer hersteld kan worden zolang je genoeg calcium via je voeding binnen krijgt. Voor de meeste mensen is dat wel het geval, en dan is dat minieme beetje fluoride in tandpasta of drinkwater geen enkel probleem. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Ik begrijp niet dat er hier meerdere keren gesteld wordt dat er niks mis is met fluoride.
Het is bekend dat het een neurotoxine is en giftig zelfs in kleine hoeveelheden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

kwasie schreef: Ik begrijp niet dat er hier meerdere keren gesteld wordt dat er niks mis is met fluoride.
Het is bekend dat het een neurotoxine is en giftig zelfs in kleine hoeveelheden.
 
Ik ben bang dat je fluor en fluoride met elkaar verwart. Fluor gas is zwaar giftig, daar dat fluoride ionen tand glazuur verharden en het een essentieel spoorelement is.
 
Maar zoals bij alles is teveel schadelijk, de dosis maakt het vergif.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Een leven lang fluortandpasta ?

Fluor als gas is natuurlijk extreem gevaarlijk, vergelijkbaar met chloor, en dan nog een stapje reactiever. Iets dergelijks geld ook voor waterstoffluoride (het fluor-equivalent van zoutzuur). 
 
In tandpasta en kraanwater etc vind je uiteraard geen opgelost fluorgas, maar fluorides, zouten van fluor. 
 
In hoge doses zijn die wel gevaarlijk, iets als een eenmalige dosis van 10 gram natriumfluoride kan dodelijk zijn, maar geldt ook voor 100 gram keukenzout. Zoals gezegd maakt de dosis het vergif, en stoffen waarvan je meerdere grammen nodig hebt om een gezonde volwasse om te leggen zou ik niet direct classificeren als 'zeer giftig'. 
 
Je moet zoiets altijd in perspectief zien, zowel in hoeveelheid als in de kans op het binnenkrijgen van een dergelijke hoeveelheid. Iets als kaliumcyanide is zo'n beetje wat ik beschouw als 'gevaarlijk giftig', met 200-300 mg als dodelijke dosis. De kans dat je dit per ongeluk zou consumeren is natuurlijk heel klein. Vergelijk het met iets als natriumazide in de airbag van je auto: daar zit vermoedelijk genoeg in om aan te sterven mocht je een airbag opeten, maar wie doet dat?
 
Met fluoride is het een soortgelijk geval: je zou wellicht dodelijk vergiftigd kunnen raken als je 1000 tubes tandpasta doorslikte, al vermoed ik dat je dan eerder aan iets anders dan fluoride vergiftiging bezwijkt als je het al het binnen zou kunnen houden. 
Victory through technology

Reageer