Borrelende olie bij verlaten oven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Borrelende olie bij verlaten oven

Hoi allen,
 
bij het koken is me onlangs het volgende opgevallen:
 
Wanneer een kip met een kleine hoeveelheid olie en kruiden in de oven gestoken wordt, dan begint na verloop van tijd het vocht van de kip met de olie etc wat te pruttelen. Dat zal vermoedelijk het vocht van de kip zijn dat begint te koken en daardoor de olie doet borrelen.
 
Nu is me opgevallen, als ik na een uur de hete glazen schotel uit de oven haal en op het (koude/lauwe) fornuis zet, dan begint het vocht en de olie veel meer te pruttelen (ongeveer 2 seconden na het verwijderen uit de oven). Ik kan maar geen reden verzinnen waarom dit zou gebeuren. Het fornuis is veel kouder dan de oven zelf. De oven is ook niet luchtdicht, dus drukverschil lijkt me ook geen factor te zijn.
 
Het zal niet uitmaken voor de kwaliteit van de kip, maar ik ben toch benieuwd welk natuurkundig fenomeen hiervoor verantwoordelijk is.
 
Alvast bedankt,
digits

Berichten: 12.262

Re: Borrelende olie bij verlaten oven

Zou het kunnen komen doordat je iets verplaatst van een warme naar een koelere omgeving, en je daardoor meer stoom ziet ontsnappen en dergelijke?
 
In de hete omgeving van de oven, of boven een brandend fornuis zie je de waterdamp niet echt aan je eten ontsnappen, maar zodra je die warmtebron wegneemt condenseert het ontsnappende water sneller tot zichtbare stoom. 
 
Iets dergelijks zie je soms ook als je iets aan het bakken bent in een pan en die vervolgens van het vuur haalt - het lijkt erop dat als gevolg daarvan veel meer stoom ontstaat, maar feitelijk is dat niet het geval, wat je ziet is stoom die condenseert, niet-condenserende stoom is vrijwel onzichtbaar. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Borrelende olie bij verlaten oven

 dan begint het vocht en de olie veel meer te pruttelen
 
Mogelijk loopt er door het bewegen/stoten bij het uithalen/neerzetten wat vocht uit/van de kip die dan in het hete vet op de bodem terecht komt of vermengt het vocht op de bodem zich met de hete delen waarin geen vocht meer zat. Daar zou ik het in zoeken.

Berichten: 16

Re: Borrelende olie bij verlaten oven

Benm schreef: Zou het kunnen komen doordat je iets verplaatst van een warme naar een koelere omgeving, en je daardoor meer stoom ziet ontsnappen en dergelijke?
 
Dat denk ik niet. Tenzij het ook effect zou hebben op het aantal bubbels, en het geluid. Visueel qua stoom is er vrijwel geen verschil. Het klinkt plotseling wel veel luider, en je ziet meer bubbels.
 
Michel Uphoff schreef: Mogelijk loopt er door het bewegen/stoten bij het uithalen/neerzetten wat vocht uit/van de kip die dan in het hete vet op de bodem terecht komt of vermengt het vocht op de bodem zich met de hete delen waarin geen vocht meer zat. Daar zou ik het in zoeken.
 
Dat zou zeker kunnen, maar zelfs als ik de kip met schotel heel zachtjes beweeg, gebeurt het nog. Het lijkt alsof het vocht uit de kip zou komen, enkel en alleen omdat het in een koudere omgeving terecht komt, niet zozeer omwille van de beweging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Borrelende olie bij verlaten oven

enkel en alleen omdat het in een koudere omgeving terecht komt
 
Lijkt mij een mogelijke oorzaak te kunnen zijn. Het vel van de kip koelt snel af wanneer hij uit de oven wordt gehaald. Als er zich onder dat vel water en/of stoom bevindt, kan ik mij voorstellen dat het aanwezige water of ontstane condens naar buiten wordt geperst, de huid zal mogelijk merkbaar krimpen onder die afkoeling.
 
Je zou volgende keer eens kunnen kijken of het borrelen hetzelfde blijft als je de ovenschaal in de hete oven eerst eens flink beweegt, zodat eventueel aanwezig vocht van de kip of plasjes water op de bodem met de hete delen van de ovenschaal in aanraking zijn geweest en verdampt zijn. Blijft het fenomeen hierna nog, dan heeft de 'krimpende kip' betere papieren.

Reageer