[biologie] Praktisch onderzoek Meesterproef O&O

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Praktisch onderzoek Meesterproef O&O

Hallo allemaal,
 
Wij zijn vier leerlingen uit 6vwo. Voor onze persoonlijke verdieping meesterproef voor het vak Onderzoeken en Ontwerpen (vergelijkbaar met een profielwerkstuk) zijn wij nog opzoek naar ideeën voor een praktisch onderzoek bij het onderwerp astma.
 
Wij hebben twee verschillende persoonlijke verdiepingen en dus ook twee hoofdvragen:
 
1. Wat voor probleem speelt er zich af in de longen wanneer er sprake is van astma?
2. Wat is de werking van astmamedicijnen en uit welke bestandsdelen bestaan deze?
 
Voor deze twee onderwerpen zoeken we nog ideeën voor een praktisch onderzoek en eventueel een plek waar we deze zouden kunnen uitvoeren.
Zou iemand ons hiermee opweg kunnen helpen?
 
 
Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Praktisch onderzoek Meesterproef O&O

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
In mijn ogen zijn beide deelvragen volledig te beantwoorden via literatuurstudie. Een vraag als medicijn x zou per dosering van x moeten bestaan uit y mg medicijn en z mg vulstof, klopt dat wel eerder een onderwerp zijn voor praktisch onderzoek.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Praktisch onderzoek Meesterproef O&O

praktisch onderzoek aan astma: dat lijkt me in eerste instantie patiënten te veronderstellen, niet iets om een middelbare scholier (met overigens alle respect) op los te laten. 
 
Er al eens aan gedacht om contact op te nemen met het Longfonds?
https://www.longfonds.nl/wat-wij-doen/longonderzoek/longfonds-accelerate?gclid=EAIaIQobChMIn9Tuq-CN3gIVEeJ3Ch0w2gd3EAAYASAAEgIhIPD_BwE
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Praktisch onderzoek Meesterproef O&O

Een praktijk onderzoek zal zoals eerder al is opgemerkt, nogal lastig worden. Je bent hiervoor traditioneel gezien vaak aangewezen op proefdier onderzoek dan wel onderzoek op proefpersonen. Een recent alternatief maakt gebruik van de trend van organoid culture en kan zodoende complexe biologie in-vitro nabootsen. Long organoids bestaan tegenwoordig ook al en kunne zodoende een aantal aandoeningen nabootsen. Denk hierbij aan CF, astma etc. http://dev.biologists.org/content/144/6/986Dit acht ik echter nog steeds niet haalbaar op een middelbare school en zal zelfs met hulp van een uni en een serieuze tijdsinvestering in het lab erg moeilijk worden.
 
Wat je wel zal kunnen doen is een aantal mensen met inspanningsastma vragen aan je onderzoek mee te doen. Je kan ze vervolgens, met en zonder van te voren medicijnen te nemen, een inspanningstest laten doen. Hierbij kan je vragen of ze meer inspanning kunnen leveren en wat na de inspanning met de longfunctie aan de hand is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 383

Re: Praktisch onderzoek Meesterproef O&O

Zoals ArcherBarry zegt: "literatuurstudie". Dan ga je o.a. vinden dat astma neerkomt op vernauwing van de luchtwegen. Wel, mischien heb ik iets wat ikzelf in de klas zou kunnen doen. Twee ballonnen. De eerste stelt een normaal systeem voor en blaas je met 1 ademteug op. De tweede echter is de "astmaballon" en met wat duckttape blaas je een teug door een limonaderietje en dan zie je de moeite bij vernauwing van de luchtweg. Zomaar een idee hoor, iets wat je tussendoor kan inbrengen.

Reageer