[scheikunde] Sacharose omzetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Sacharose omzetten

Hallo

Voor school hebben we de opdracht gekregen om het suikergehalte in suikerbieten te bepalen. We doen dit via de Felhingsreagens. Voor sit aant te tonen hebben we glucose gebruikt maar dat mislukte. Nu zegt de leerkracht dat we met sacharose moesten werken alleen willen we geen tijd meer verliezen. Zodus is het mogelijk om sacharose om te zetten glucose zodat de proef wat rapper gaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sacharose omzetten

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Waar bestaat sacharose uit? niet alleen glucose?
 
Gezien sacharose een disacharide is, is deze splitsbaar via hydrolyse reacties. Doorgaans zijn er 2 manieren om dat te doen, wat denk jij wat mogelijk zal kunnen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: Sacharose omzetten

Ik weet dat sacharose bestaat uit glucose en fructose.

Aangezien mijn kennis niet zo groot is, heb ik ook geen flauw idee wat ik moet kiezen van hydrolyse reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sacharose omzetten

als jij iets niet weet, dan weet Dr. Google het altijd voor je. Zelfs de beste advocaten weten niet elke wet uit hun hoofd maar ze weten wel waar ze kunnen zoeken.
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrolyse
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Sacharose omzetten

Lottevanou schreef:  
Voor school hebben we de opdracht gekregen om het suikergehalte in suikerbieten te bepalen. We doen dit via de Felhingsreagens.  
 
Met fehlingsreagens kun je reducerende suikers aan tonen. Je kunt dus zien óf er zo'n suiker aanwezig is maar niet hoeveel er van zo'n suiker aanwezig is. Verder, je zei het zelf al, is sacharose geen reducerende suiker.
 
Ik vraag mij af wat nu precies de opdracht was. Kun je de volledige tekst van die opdracht eens posten?

Reageer