benodigde paardekracht berekenen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

benodigde paardekracht berekenen

Situatie:
 
We willen een zweefvliegtuig trekken met een electrische trekker.
 
De zwever weegt ca 360 kilo en wordt over gras getrokken met een snelheid va 4 km/uur.
 
Recent een meting gedaan en de zwever gaat rollen bij 50 kilo trekkracht met een piek van 85 kilo
Staat de zwever in een kuiltje cq molshoop dan is een trekkracht benodgd van 120 kilo.
 
Ik ga ervan uit dat 150 kilo trekkracht voldoende moet zijn voor de diverse situaties.
Daarbij het gewicht van de trekker inclusief bestuurder is ca. 200 kilo.
 
 
Ik heb geen enkel idee hoe ik moet berekenen hoeveel PK  (of Watt) ervoor nodig is of wellicht koppel?
 
Kan iemand dit uitleggen en berekenen voor mij. (heb er de ballen verstand van :))
 
Groet en alvast bedank,
 
Jerome

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: benodigde paardekracht berekenen

Het vermogen P(Watt) geleverd door een kracht F(Newton) bij een eenparige snelheid v(m/s)   P=F.v
dus voor 200kg(=2000N) trekkracht bij een snelheid van 4km/h=(1,11m/s) is een vermogen nodig van P=2000*1,11=2222W ≈ 3pk
(1pk=736Watt)

Berichten: 12.262

Re: benodigde paardekracht berekenen

Dat is inderdaad het vermogen om op een constante snelheid aan het rollen te blijven. 
 
De vraag is wellicht meer wat je nodig hebt om uberhaupt in beweging te komen (statische wrijving overwinnen), en hoeveel marge je nodig hebt mocht je toevallig inderdaad in een kuiltje staan of iets dergelijks. 
 
Maar de vraag is natuurlijk ook hoe het vermogen zich verhoudt tot het koppel, ofwel de versnellingsratio. 
 
Dat kan een behoorlijk beperkende factor zijn: Als je een personenwagen hebt die 1.5 ton weegt en 150 kW (zeg 200 pk) motorvermogen heeft kun je daar prima mee rijden. Maar als je alleen de 5e versnelling kan gebruiken en je moet vanuit stilstand een 20% klim op gaat dat denk ik niet gebeuren (tenzij je je koppelingsplaten compleet opoffert, en dan nog is het dubieus). 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: benodigde paardekracht berekenen

Nog wat aanvullende info.

De trekker heeft een versnellingbak met een vertraging van 24:1
Doorsnede aangedreven wielen 40 cm
Ik ga even van deze gegevens uit:  2 dc motoren van 1200 watt 4000 t/m en een gezamenlijk koppel van ca 5.5 newton meter volgens de specs. 
 
Vraag: zou dit voldoende zijn?

Reageer