Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Beste mensen,
Ik heb een belangrijke vraag. Ik ben bij het vak Elektriciteit bezig met magnetisme.
Nu, ik ben iemand die alles wil weten en hoe meer ik erover weet ,des te makkelijker ik het kan studeren.
Ik heb al aan verschillende leerkrachten gevraagd waarom Noord en Zuid elkaar aantrekken.
Ik weet al dat het met stofeigenschappen te maken heeft en met de veldlijnen maar ik vraag me dan af wat die stofeigenschappen en veldlijnen dan juist doen?
Misschien is dit een vraag die nog iets te vroeg word gesteld ( ik zit nog maar in het 4de middelbaar) maar ik zou het toch graag willen weten.
Mocht u het weten en makkelijk kunnen uitleggen, dan zou ik graag het antwoord van u krijgen.
Alvast bedankt
Jens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Jens Mertens schreef:  
Ik heb al aan verschillende leerkrachten gevraagd waarom Noord en Zuid elkaar aantrekken.
 
Je leerkrachten wisten het kennelijk niet, en wij helaas ook niet. Als het in de natuurkunde al eens lijkt te lukken een "waarom"-vraag te beantwoorden blijken er altijd weer "waarom"-vragen onder te liggen. Zoals bij de befaamde Russische poppetjes:
rus.JPG
rus.JPG (34.13 KiB) 988 keer bekeken
 
Dat maakt natuurkunde overigens des te spannender, er is altijd wel weer iets verrassends om de volgende hoek. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Een permanente magneet krijgt zijn magnetisme door inwendige kringstroompjes, dus kun je de krachten die twee permanente magneten op elkaar uitoefenen modelleren door de krachten te beschouwen die stroomvoerende geleiders op elkaar uitoefenen. En die krachten kunnen weer worden berekend met behulp van de Wet van Ampère en de Lorentzkracht.
 
Overigens heeft Jan wel gelijk dat ook dit geen ultiem antwoord is, want bovenstaande verklaring beroept zich op wetmatigheden die niet verder verklaard worden. Je moet nu eenmaal ergens mee starten, maar als de betreffende wetmatigheden op basis van proeven afdoende bewezen zijn doet men daar (meestal) verder niet moeilijk over. 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

https://socratic.org/questions/what-causes-magnetic-force
kennelijk is een eenvoudig antwoord op je vraag niet zomaar te geven.

Berichten: 20

Re: Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Beste mensen,
Superbedankt om zo snel te reageren.
Ik zoek het nu eenmaal een beetje te ver.
Ik heb wel het gevoel dat ik nog veel meer zal leren over magnetisme maar dat zal nog wachten worden.
Ik zal zorgen dat ik afstudeer van IW en dan zal ik quantumfysica studeren om is die dingen waarmee we beginnen is een keer te onderzoeken :P .
Groeten
Jens

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Je hebt in ieder geval de juiste instelling voor een jonge onderzoeker...
Veel succes met de studie quantumfysica :)

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Waarom trekken Noord en Zuid elkaar aan?

Wellicht een gemakkelijke uitleg naar het waarom:  Ieder deel -wat nu N of Z wordt genoemd- mist iets, wat aangevuld kan worden door het andere deel.
 
Just my 2¢.

Reageer