[natuurkunde] Stroomsterkte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

Stroomsterkte

xyz.jpg
xyz.jpg (128.19 KiB) 623 keer bekeken
Bewering B is juist. Mijn redenering is:

Dus als je de schakelaar sluit, verdwijnt X want zoals reeds gezegd in vorige reacties verkiest de stroom de weg met de kleinste weerstand. Maar bij een parallellschakeling( tussen Z en Y dus) is de stroomsterkte( dus de lichterkte dus wat de felheid bepaalt) verdeeld tussen Z en Y en dus tussen 2 lampen en niet tussen 3. Kan iemand dit bevestigen? En hoe kan ik het bewijzen met formules en getallen. Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Stroomsterkte

Wat is de spanning over Z bij open schakelaar? En bij gesloten schakelaar?

Berichten: 74

Re: Stroomsterkte

Bij gesloten 6V en bij open 4?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Stroomsterkte

... dus lamp Z brandt in beide gevallen even fel.

Berichten: 74

Re: Stroomsterkte

... dus lamp Z brandt in beide gevallen even fel.

Nee dat is fout( volgens mijn cursus) want de stroomsterkte verandert. Maar hoe komt het?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Stroomsterkte

De stroomsterkte door Z blijft hetzelfde. De spanning blijft 12 V, Dat schreef je, dat was correct, maar daarna heb je het veranderd.
 
Je hebt het over antwoord B, ik neem aan dat je daarmee antwoord 2 bedoelt.

Berichten: 74

Re: Stroomsterkte

Ja ik bedoel antwoord 2. Mijn verandering klopt niet, maar hoe weet u dat de stroomsterkte niet verandert?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Stroomsterkte

Wet van Ohm.
 
De lamp verandert niet, dus z'n weerstand verandert niet. Als ook de spanning in beide gevallen 12 V is moet de stroomsterkte ook wel gelijk blijven.

Berichten: 74

Re: Stroomsterkte

Wet van Ohm.

 

De lamp verandert niet, dus z'n weerstand verandert niet. Als ook de spanning in beide gevallen 12 V is moet de stroomsterkte ook wel gelijk blijven.

Bedankt, bedankt en nog eens bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stroomsterkte

@Alvastbedankt: heb je je wel eens gerealiseerd dat je bij de opleiding in feite leert om logisch te redeneren, en dat dit gedaan wordt door middel van het oplossen van opgaven?

Ook kun je je steeds afvragen wat _jij_ van _deze_ opgave geleerd hebt. Wat vond je vooraf lastig, en hoe heb je het opgelost?

Reageer