Snelheid bij trampoline sprong

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Snelheid bij trampoline sprong

Hallo, 
 
Zou iemand mij goed kunnen uitleggen waarom de snelheid op het hoogste punt 0 is. Dit werd mij in de oefentoets gevraag en ik weet wel dat het zo is, maar waarom dat zo is kon ik niet goed uitleggen.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snelheid bij trampoline sprong

Als je gelanceerd wordt door de trampoline krijg je aan het begin van de sprong alleen bewegingsenergie (kinetische energie) mee van de trampoline.
Naarmate je hoger komt, neemt jouw snelheid onder de invloed van de zwaartekracht steeds meer af en wordt de kinetische energie omgezet in hoogte-energie (potentiële energie)
Helemaal bovenin is de verticale snelheid nul, er is dus geen kinetische energie meer; die is helemaal omgezet in potentiële energie.
 
De formule voor kinetische energie is Ek=0,5mv2 .
Is v nul (helemaal bovenaan), dan is dus Ek nul.
Is v maximaal (helemaal onderaan), dan is dus Ek maximaal.
 
De formule voor potentiële energie is Ep=m.g.h .
Is h maximaal (helemaal bovenaan), dan is Ep maximaal.
Is h nul (helemaal onderaan), dan is Ep nul.
 
Zonder rekening te houden met wrijving, maar wel met de wet van behoud van energie, geldt dat op ieder punt tijdens de sprong de totale energie, dus Ek+ Epeen gelijke vaste waarde (in Joules) heeft. Zonder energieverlies door wrijving zou de trampolinespringer dus eeuwig kinetische en potentiële energie blijven omzetten beide continue van nul naar maximaal verlopend, maar tegengesteld aan elkaar.
 
Is het zo een beetje duidelijker?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Snelheid bij trampoline sprong

of:
 
Snelheid is een zg "vectoriële" grootheid, dwz heeft altijd een richting . In een coördinatenstelsel (noem het "grafiek") heb je eerst een positieve snelheid (omhoog) en even later een negatieve (omlaag) 
 
Ga je met iets van positief naar negatief dan kan het niet anders of je passeert door de nul: dus heel eventjes is je (verticale) snelheid 0, kan niet anders.
 
hetzelfde geldt als je eerst vooruit rijdt, afremt en dan achteruit gaat rijden: dat lukt niet zonder dat er een momentje is dat je even stilstaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Snelheid bij trampoline sprong

Jan van de Velde schreef: of:
 
Snelheid is een zg "vectoriële" grootheid, ..//..
 
Michel Uphoff schreef:  
Naarmate je hoger komt, neemt jouw snelheid onder de invloed van de zwaartekracht steeds meer af en wordt de kinetische energie omgezet in hoogte-energie (potentiële energie)
Helemaal bovenin is de verticale snelheid nul, er is dus geen kinetische energie meer; die is helemaal omgezet in potentiële energie...//..
 
Beide erg duidelijk uitgelegd. Als ik deze vraag krijg tijdens mijn proefwerk weet ik in ieder geval wat ik kan zeggen.
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Snelheid bij trampoline sprong

@Michiel: ergens knaagt er iets in mij. In je uitleg stel je "Helemaal bovenin is de verticale snelheid nul, ..". Maar dat was juist de vraag, toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snelheid bij trampoline sprong

De snelheid is daar nul omdat op die hoogte alle kinetische energie is omgezet in potentiële energie. Ergo, geen snelheid. De uitleg van Jan is natuurlijk uitstekend. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Reageer