Hoe presentatie beginnen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Hoe presentatie beginnen?

Beste mensen,

Ik begin mijn presentatie altijd met:

Eerst en vooral ga ik het hebben over....nadien over.... Zullen we beginnen.

Maar hoe kan ik het anders doen? Welke synoniemen zijn er voor "zullen we beginnen"? Ik wil geen vragen stellen, dat heb ik ook al vaak genoeg gedaan. Ik wil een nieuwe manier gebruiken.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe presentatie beginnen?

In plaats van "zullen we beginnen" zou je "Om te beginnen" kunnen gebruiken om zo je onderwerp in te leiden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe presentatie beginnen?

laten we starten met...
 
het onderwerp van vandaag is...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 74

Re: Hoe presentatie beginnen?

Bedankt voor jullie antwoorden. Maar ik denk dat hij bedoeld dat hij alles alles al gezegd heeft en op het einde zegt hij dan zullen we beginnen. Hij wilt een synoniem daarvoor en niet om zijn onderwerp aan te kondigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Hoe presentatie beginnen?

1. Vandaag wil ik het met jullie hebben over...
2. Dan zal ik .... gaan aankaarten...
3. Goed... als eerste dus....
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Hoe presentatie beginnen?

"Okay... Let's rock!" 8-)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hoe presentatie beginnen?

Het hangt er een beetje af wat voor presentatie je geeft (bijv. marketingpresentatie, de resultaten uit een onderzoek, een literatuuropdracht, etc.). Maar als algemeen advies zijn het vaak metaforen die het goed doen als begin van een presentatie. Past een metafoor niet echt bij de presentatie die je geeft? Stel je dan gewoon even formeel voor en begin direct met de inleiding van het onderwerp. "Zullen we beginnen" niet doen. Grote kans dat niemand je retorische vraag gaat beantwoorden, het is onnodig en komt niet professioneel over.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe presentatie beginnen?

Voor inspiratie zie deze praatjes:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/TED_(conferentie)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hoe presentatie beginnen?

Het hangt inderdaad van de context af. Een bedrijfspresentatie op een bijeenkomst waar je de mensen zelf voor hebt uitgenodigd begin je anders dan een presentatie op een wetenschappelijk congres. Daar is normaal gesproken een voorzitter die je inleidt of aankondigt, en een goed begin is dan om de voorzitter te bedanken voor de inleiding, en in de volgende zin vertel je dan wat je gaat presenteren - uiteraard in wat andere woorden dan de titel zelf, anders is het dubbelop.
 
Heb je de mensen zélf uitgenodigd, dan kun je beginnen met: "welkom allemaal", waarna je vertelt waarom je de presentatie geeft c.q. de mensen hebt uitgenodigd, en daarna wat je gaat presenteren. Bijvoorbeeld "Welkom allemaal. Ik heb jullie uitgenodigd omdat ons bedrijf al 3 kwartalen op rij rode cijfers draait. Ik heb in kaart gebracht wat daar de voornaamste oorzaken van zijn en wil deze vandaag op een rijtje zetten."
 
Of zoiets.
 
Is allemaal nog steeds best dubbelop, want het doel van de presentatie zal ook met de uitnodiging zijn verstuurd, en daar zul je als het goed is ook hebben aangekondigd wat je gaat presenteren, maar door dit kort te herhalen maak je de geesten klaar voor de echte inhoud.
 
Ook de inleiding van de wetenschappelijke presentatie is min of meer overbodig, de voorzitter bedanken kan ook op een ander moment, en de globale inhoud staat vaak ook op de aankondiging/in de book of abstracts. Maar ook hier geldt, door dat kort te benoemen maak je de geesten klaar en zorg je dat de toehoorders vanaf slide 1 mee zijn met je verhaal (als je slides gebruikt uiteraard)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer