Herkristallisatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Herkristallisatie

Hallo allemaal,
ik heb op wikipedia gelezen dat stoffen (in mijn geval vetten) worden gezuiverd met herkristallisatie. De kristallen worden gevormd bij het afkoelen wanneer er oververzadiging optreed. Deze kristallen worden vervolgens gefiltreerd.
Mijn vraag is: Hoe krijg je deze kristallen terug naar hun oorspronkelijke toestand.
Ik heb gelezen over uitkristalliseren, echter kan ik hier weinig over terugvinden. Misschien dat een van jullie mij verder kan helpen.
M.v.g Jochum Korzelius

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Herkristallisatie

In het geval van kristallisatie los je de vaste stof op in een zo weinig mogelijk solvent zodat de oplossing oververzadigd wordt. Als de temperatuur van je oplossing daalt, daalt ook de oplosbaarheid van je opgeloste stof waardoor deze uitkristalliseert. Het is de bedoeling om de temperatuur van je mengsel zo traag mogelijk te laten afkoelen zodat de kristallen zich mooi en groot kunnen vormen om zo weinig mogelijk onzuiverheden te bevatten. Indien de temperatuur snelt daalt precipiteert er een amorfe neerslag met meer onzuiverheden. Kristallisatie is dus in feite het traag, gecontroleerd neerslaan van een vaste stof.
 
 
Noot: Deze zuiveringstechniek heeft het meeste effect wanneer de onzuiverheden en het gewenste product ongeveer hetzelfde oplosbaarheidsgedrag vertonen en als de hoeveelheid onzuiverheden niet te groot is.
 
Hopelijk beantwoordt dit je vraag. 

Berichten: 19

Re: Herkristallisatie

Bedankt, dit maakt het al een stuk duidelijker. Maar als je die kristallen dan hebt, hoe krijg je ze dan weer vloeibaar. ( in het geval van een vet bijvoorbeeld)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Herkristallisatie

Het proces dat h3is3nb3rg omschrijft geld voornamelijk voor natte fractienatie van vetten waarbij organische oplosmiddelen gebruikt worden.
Een andere mogelijkheid is droge fractienatie door een vet te verwarmen zodat deze volledig gesmolten is en dan gecontroleerd afkoelen in een pers. In de pers kristaliseert de harde fractie en de oleïne fractie wordt dan weg geperst. Hier hou je de stearine fractie over en bij het openen van de pers valt deze er uit, en tijd voor een nieuwe batch.
 
Hoe krijg je de gekristaliseerde fractie weer vloeibaar? simpel, verwarmen. Gestold vet is net als ijs, smelt als het warm genoeg is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer