Vloeibaar stikstof onderwater

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vloeibaar stikstof onderwater

Stel dat ik vanaf de wateroppervlakte vloeibaar stikstof 150 m naar beneden in een lege zeecontainer zonder deuren pomp.

Wat gebeurt er dan? Kan je het zeewater zodanig koelen dat het gaat bevriezen? Of is dat ongecontroleerd en spoelt t weg ?

Zal de container gaan drijven ?

Of onstaat er een enge chemische reactie ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vloeibaar stikstof onderwater

Wat zou je denken dat er met die gesloten container gebeurt als die vloeibare stikstof opwarmt door het zeewater?
 

Berichten: 12.262

Re: Vloeibaar stikstof onderwater

Als het een gesloten container is gebeurd het bovenstaande, maar in een gesloten container kun je natuurlijk niets pompen, dus dat maakt het lastig in de praktijk. 
 
Vloeibare stikstof drijft normaliter op water (dichtheid is ca 0.9 op het kookpunt). Stel dat je op een of andere manier een gesloten container vloeibare stikstof een eind onder water kunt krijgen, dan zal die scheuren/ontploffen/etc door de opgebouwde druk, waarna het restant vloeibare stikstof naar de oppervlakte drijft. Uiteraard warmt het op door het contact met het water en zal het deels verdampen, maar in theorie zou je een laag kokende stikstof op het water kunnen krijgen. 
 
Hoe dat er op heel grote schaal uitziet weet ik niet, maar ik verwacht iets vergelijkbaars met het leeggieten wat een dewar stikstof in een zwembad: een hoop geborrel en een forse wolk mist. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Vloeibaar stikstof onderwater

Met een gesloten systeem kan je met lansen natuurlijk vloeibaar stikstof rondpompen. Uiteindelijk zou de koudewisseling m.i zodanig zijn dat het water gaat bevriezen. Op 150 m is de omgevingsdruk echter groot. Bevorderd dit ijsvorming ? Over verbrijzelt de ijs? Neem aan dat water op deze diepte redelijk constant op temperatuur is en rond de 4 graden. Dan zou je dus relatief snel kunnen vriezen...of niet?

Berichten: 863

Re: Vloeibaar stikstof onderwater

om van water ijs te maken moet je er nog een behoorlijke hoeveelheid energie aan onttrekken ook als het water al 0 graden is.
 
maar als je 40 kub vloeibaar stikstof op 150 meter onder water weet te krijgen zal er heus ijsvorming ontstaan
dit ijs zal samen met de stikstof naar de oppervlakte stijgen

Berichten: 12.262

Re: Vloeibaar stikstof onderwater

Ik vermoed inderdaad dat er 'op weg naar boven' al het nodige water zal bevriezen en de hele bups naar boven komt, waarna de stikstof zich over het oppervlak verspreid en verder verdampt en nog meer water bevriest. Maar goed, ik zie niet in hoe je dit zou kunnen doen. 40 kuub vloeibare stikstof in een container zou nog wel kunnen, als die container zelf ook zo koud is geworden dan zal het niet heel heftig meer koken als het ergens op het land staat. Maar zodra die container het water raakt gaat het natuurlijk wel weer vol aan de kook, en hoe je dat dan 150 meter onder water krijgt?!
Victory through technology

Reageer