Ouderwetse 220 volt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Ouderwetse 220 volt

Op mijn werk, en in de straten er omheen, is de netspanning de ouderwetse 220 volt, niet de moderne 230 volt. Ik heb het geconstateerd met een energiemeter die je in het stopcontact steekt; hij is in orde want hij geeft thuis 230 volt aan. Die 220 volt is niet verboden, want volgens wikipedia moet de spanning minimaal 207 volt zijn ("gedurende minimaal 95% van de meettijd niet meer dan 10% naar beneden afwijken"). Maar wikipedia zegt ook dat Europa heeft afgesproken tussen 1988 en 2004 de spanning geleidelijk naar 230 volt te brengen.
 
Waar wordt de netspanning voor een buurtje bepaald, is dat het transformatorhuisje dat ergens op een plein staat?
Zit daar een transformator in die meer dan 30 jaar meegaat, en waarvan de spanning niet verhoogd kan worden?
Is het percentage van de huishoudens in Nederland dat nog op 220 volt zit groot?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Ouderwetse 220 volt

Ik vermoed dat de nominale waarde gewoon overal 230 is, ook voor de transformatoren en andere apparatuur.
Maar door verliezen bij grotere stromen, vaak in de nabijheid van veelverbruikers, zal de spanning wel lager uit kunnen vallen.
 
Waarschijnlijk varieert dat dan ook in de loop van de tijd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Ouderwetse 220 volt

Xilvo schreef: Waarschijnlijk varieert dat dan ook in de loop van de tijd.
 
Mijn indruk is dat het bij mijn werk niet veel varieert. De afgelopen weken is het ongeveer 220 ± 2 V (tenzij ik de waterkoker aanschakel), en vorig jaar ook. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ouderwetse 220 volt

De nominale waarde is 230V, maar daar zit een marge op zodat het in de praktijk ergens tussen 220 en 240 zal liggen. De toegestane marge is nog iets groter, zodat de spanning onder 220 of boven 240 kan komen.
De spanning in een wijk wordt bepaald in de wijktransformator. Daar zit een regelschakelaar op maar die mag niet onder belasting versteld worden. Wordt normaal bij inbedrijfstelling eenmalig ingesteld.
Op een hoger niveau, meestal 10kV, wordt de spanning wel steeds bijgeregeld. Dat kan je thuis zien als je de spanning langdurig monitort, dan zie je zo af en toe de spanning een paar volt naar boven of naar beneden springen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Ouderwetse 220 volt

Zou het kunnen dat er in de buurt (ik weet niet wat voor werk het is) iets of iemand zit die voortdurend een flink vermogen afneemt?
 
Ik heb het thuis wel eens gemeten - niet erg lang - maar zag toen binnen een uur wel variaties van ± 5 volt, als ik me goed herinner.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Ouderwetse 220 volt

Het is een oud schoolgebouw in een woonwijk in Amsterdam, er is geen duidelijke abnormale stroomgebruiker in de buurt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Ouderwetse 220 volt

Misschien staat de school aan het eind van de verbinding met het transformatorhuisje.
Dicht bij dat huisje mag de spanning natuurlijk niet te hoog worden, op het verste punt niet te laag.
Waarschijnlijk wordt een zo goed mogelijk compromis gezocht. Maar ik zit nu wel te raden  ;)

Berichten: 12.262

Re: Ouderwetse 220 volt

Tja, de leidingen maken natuurlijk ook wat uit. Ik woon zelf 15 hoog en hier schommelt het tussen pakweg 215 en 225 volt, niet in een heel voorspelbaar patroon. 
 
Dat 220-230 volt verhaal is nu ook een beetje een lastige: het was feitelijk bedoeld als harmonisering tussen de meeste landen die 220 hadden en engeland dan 240 had (en vrijwel overal nog heeft). Veel apparaten zullen op het hele 220-240 gebied gewoon goed werken gezien ze gemaakt worden voor wereldwijd verbruik, en in noord amerika heb je soms ook split-phase 240 volt (voor zware lasten, maar wel 60 ipv 50 Hz) naast de 120 volt uit het gewone stopcontact. 
 
Sowieso is een beetje afwijking geen ramp, ik kan me voorstellen dat bij een straat(je) het huis dat het dichtste bij het transformatorhuisje staat gemiddeld een hogere spanning heeft dan het verste huis gezien ze allemaal op dezelfde grondleiding zitten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ouderwetse 220 volt

Benm schreef: Dat 220-230 volt verhaal is nu ook een beetje een lastige: het was feitelijk bedoeld als harmonisering tussen de meeste landen die 220 hadden en engeland dan 240 had (en vrijwel overal nog heeft).
Het idiote van het hele verhaal is dat de harmonisering een idee van de Engelsen was. Zij zouden van 240 zakken naar 230V en wij zouden omhoog gaan van 220 naar 230. Toen het continent bijna klaar was met de verhoging verklaarden de Engelsen doodleuk dat ze toch maar niks gingen veranderen. Een soort brexit avant la lettre.

Berichten: 12.262

Re: Ouderwetse 220 volt

Ergens is dat natuurlijk ook gewoon pragmatisch: de norm is 230 volt +/- 10%, dus is alles tussen 207 en 253 volt binnen de norm. 
 
Uiteraard had het VK ook een tolerantie op de norm van 240 volt, maar in de praktijk werd vrijwel nooit 253 volt overschreden, dus was er geen noodzaak om iets te veranderen om binnen de toleranties van de 230 volt norm te blijven. Hetzelfde geldt hier, zolang het niet onder de 207 volt zakt is er geen noodzaak voor aanpassingen. 
 
Ik kan me zo voorstellen dat in veel bestaande situaties er niets veranderd is omdat de 220 volt norm aansluiting gewoon altijd boven 207 volt bleef in de praktijk. Bij nieuw gebouwde installaties zal het streven zeker 230 volt zijn, maar bij bestaande waarbij de spanning vrijwel nooit onder de 207 ging met de 220 norm is er geen noodzaak tot aanpassing. 
 
Wat ook wel van belang is dat steeds minder apparaten enig probleem hebben met afwijkingen van de norm, of uberhaupt maar iets laten merken dat er iets aan de hand is. Gloeilampen zijn behoorlijk gevoelig voor de exacte spanning, en als die die gebruikt kun je nog wel eens zien dan het licht even wat minder fel wordt als je een zware gebruiker (waterkoker oid) inschakelt. Dingen als LED lampen zijn er minder gevoelig voor, of zelfs helemaal niet bij echt goede constructie. 
 
Ik denk niet dat de gemiddelde mens veel verschil zou opmerken tussen een dag met 207 of met 253 volt. Zelf heb ik zo'n digitale verbruiksmeter in een stopcontact hangen en daar staat het voltage prominent op waardoor ik het zie, maar verder merk ik niets tussen momenten met pakweg 215 of 225 volt. 
 
En dan heb je nog tig apparaten die werken op 'universal power', bijvoorbeeld laptop adaptors maar ook televisies en dergelijke die gewoon werken met alles tussen pakweg 90 en 250 volt, 50 of 60 hz, no problemo. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ouderwetse 220 volt

Die 253V wordt eigenlijk nooit gehaald. Over de regels voor de tolerantie bestaat nogal wat verwarring. Na de normalisatie was het +/- 6%, maar volgens mij is het nu +6/-10%. Daardoor ligt de bovengrens eerder bij 242V.
Het probleem is, als je er op internet naar gaat zoeken dan vind je verschillende waarden. Dat komt doordat veel verouderde webpagina's niet gecorrigeerd of verwijderd worden. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ouderwetse 220 volt

Is het niet zo dat 230V wordt gehaald van de nieuwe (3N400) transfo's, maar op plaatsen waar er nog transformatoren in driehoek staan op 3x 220V, ze deze niet hoog genoeg kunnen aftakken om ook effectief 230V te leveren? Voor zover ik weet (voor zover mijn informatie correct is) zijn er zo nog plaatsen in België.

Berichten: 12.262

Re: Ouderwetse 220 volt

klazon schreef: Die 253V wordt eigenlijk nooit gehaald. Over de regels voor de tolerantie bestaat nogal wat verwarring. Na de normalisatie was het +/- 6%, maar volgens mij is het nu +6/-10%. Daardoor ligt de bovengrens eerder bij 242V.
Het probleem is, als je er op internet naar gaat zoeken dan vind je verschillende waarden. Dat komt doordat veel verouderde webpagina's niet gecorrigeerd of verwijderd worden. 
 
Dat is inderdaad verwarrend, die -10/+6% staat me ook nog wel bij, zodat de maximale tolerantie aan de bovenkant gelijk bleef met de 220 volt norm. 
 
Ik heb het idee dat dat een soort overgangsregeling was, en het ergens een keer veranderd is naar -10/+10%, al weet ik niet wanneer, dat wellicht een of ander europees beleidsstuk zijn. Ongetwijfeld zal het gemak daarvan zijn dan alles binnen die toleranties valt en er feitelijk niets aangepast hoeft te worden aan bestaande installaties. 
 
Anderzijds zul je in nederland zelden iets boven de 240 volt aantreffen, dus zelfs apparaten die alleen geschikt zijn voor 220v met 10% tolerantie kun je gewoon blijven gebruiken. In engeland dan weer niet, daar ligt de spanning soms wel fors over de 240 volt (245 is niet uitzonderlijk). 
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Ouderwetse 220 volt

klazon schreef: Die 253V wordt eigenlijk nooit gehaald. Over de regels voor de tolerantie bestaat nogal wat verwarring. Na de normalisatie was het +/- 6%, maar volgens mij is het nu +6/-10%. Daardoor ligt de bovengrens eerder bij 242V.
Het probleem is, als je er op internet naar gaat zoeken dan vind je verschillende waarden. Dat komt doordat veel verouderde webpagina's niet gecorrigeerd of verwijderd worden. 
Met mijn 16 zonnepanelen kom ik wel af en toe op 251V. Mijn omvormer schakelt uit bij 250V, Volgens de meetdienst van Liander mag de spanning maximaal 253V zijn. Ze hebben een week lang in mijn meterkast gemeten en tegelijkertijd bij de transformator in de wijk. Omdat de spanning in die week niet boven de 253V is gekomen willen zij de spanning niet verlagen, 251V valt binnen de norm vertelden ze mij. 
Ik zit 'aan het eind van de kabel'. Bij geen zon en grote afname van elektriciteit zal bij mij de spanning dus het laagst zijn maar omgekeerd betekent dat ook dat bij veel zon bij mij de spanning ook het hoogst zal zijn. Er zijn namelijk ook meerdere huizen met zonnepanelen bij mij in de wijk.

Berichten: 12.262

Re: Ouderwetse 220 volt

Dat klinkt als een logisch gevolg van het terugleveren van energie via een kabelsysteem dat daar eigenlijk nooit voor ontworpen was. Ik denk dat het wel vaker zal voorkomen in straten/wijken waar veel bewoners zonnepanelen hebben, en mogelijk meer terugleveren bij volle zon dan dat ze normaal gemiddeld verbruiken. 
 
Het is overigens wel mogelijk om met een relatief compacte transformator bijvoorbeeld 12 volt van de netspanning af te halen zonder grote verliezen. Of wellicht is het mogelijk de converter zodanig te veranderen dan de bovengrens hoger wordt dan 250 volt. 
 
Voor netbeheerders is het natuurlijk wel een probleem als je ergens heel veel terugleverende klanten met zonnepanelen krijgt - de bekabeling zal zijn ontworpen voor gebruik zonder zonnepanelen en met een berekende spanningsval tussen transformatorhuisje en eindgebruiker ingeschat op een nominaal verbruik. Als je die situatie vervolgens omkeert op een zomerdag dan gaat het voltage omhoog. 
 
Meestal is het niet zo'n probleem als je een wat hogere netspanning hebt, afgezien van gloeilampen die echt veel korter mee gaan als de spanning 10% boven nominaal zit. 
Victory through technology

Reageer