Getij

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Getij

Met enige regelmaat verblijf ik direct aan de Spaanse oostkust. Zo ook nu weer. Wat betreft de zee zijn er twee zaken waarover ik mij verbaas:
Het ene is dat de zee hier geen waarneembaar getij laat zien. Kennelijk is dat hier altijd zo, aangezien in jachthavens met directe zeeverbinding de schepen direct aan de wal zijn vastgelegd.
Hiervoor kan ik zelf een verklaring bedenken:
Wanneer op het deel van de aarde rondom dit punt de vloed maximaal is, is aan de oostkant van de oceaan het water hoger dan aan de westkant.
De Middellandse zee is hierdoor ook volgelopen zodat het niveau daar eveneens hoger staat. Tegelijkertijd is echter ook hier door lokaal getij in het oosten - bij Turkije - het niveau van het water hoger en in het westen - dus aan de kust waar ik zit - lager.
Nou vermoed ik dat op de plaats waar ik zit (rond de monding van de Ebro) de stijging door globaal getij nagenoeg wordt gecompenseerd door de daling t.g.v. lokaal getij. En uiteraard ook omgekeerd zodat er in het geheel geen getij meer is.
Af en toe is de zee volkomen vlak en dan is het ontbreken van getij heel goed waar te nemen met behulp van lage pieren die een stukje in zee liggen.
Hierdoor is ook het tweede aspect te zien waar ik mij over verbaas: 
Rond deze tijd staat het zeewater zo’n 20 cm hoger dan in juni. Dit heb ik al vaker vastgesteld. Hiervoor kan ik geen verklaring bedenken. Bestaat er een soort zomer/winter getij? Of zou over de hele wereld het gemiddelde zeeniveau 20 cm hoger zijn?
Ik ben benieuwd of hierover meer bekend is.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Getij

De Middellandse zee staat via een kleine doorgang bij Gibraltar in verbinding met de oceaan. De hoeveelheid water die daar in- en uitstroomt is te klein om een duidelijk getij te veroorzaken.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_(waterbeweging) , bijna onderaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Getij

Dat over de hele wereld het niveau jaarlijks met 20 cm zou schommelen lijkt me uitgesloten.
 
Eén mechanisme dat ik kan bedenken om die schommeling in de Middellandse Zeet te verklaren is opwarmen (=uitzetten) en afkoelen.
Bij een eerste-orde systeem zou dat inderdaad 90 graden kunnen achterlopen bij de instraling, die natuurlijk 's zomers maximaal is.
 
Je zou het eens uit kunnen rekenen, met de gemiddelde diepte van die zee en de uitzettingscoëfficiënt van water zou je een gemiddeld temperatuurverschil kunnen berekenen dat voor dit niveauverschil nodig is.
 
Mijn gevoel zegt dat dit zo'n verschil niet kan verklaren maar mogelijk wijst een berekening anders uit. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Getij

Er is een website met satellietmetingen van de seizoensvariatie van het zeeniveau van de Middellandse Zee (klik), met een grafiek van die variatie. Het maximum valt inderdaad in oktober-november, het minimum in maart (niet juni), en het verschil is 20 cm.
 
De uitleg is "half of this signal is due to steric effects, i. e. contraction and dilation of the surface waters resulting from heat fluxes at the ocean-atmosphere boundary layer. The remaining signal is probably due to an imbalance between the in-flow / out-flow at Gibraltar, evaporation and precipitation."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Getij

klazon schreef: De Middellandse zee staat via een kleine doorgang bij Gibraltar in verbinding met de oceaan. De hoeveelheid water die daar in- en uitstroomt is te klein om een duidelijk getij te veroorzaken.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_(waterbeweging) , bijna onderaan.
 
Ja dat dacht ik ook, totdat ik hoorde dat er bij Griekenland wel getij was (voor wat het waard is). In de door jou genoemde website staat dat er gemiddeld 15 cm getij is. Dat zou ik duidelijk moeten kunnen zien bij vlak water en dat is niet zo. Dus ik denk dat mijn theorie best weleens van invloed kan zijn en dat er hier vrijwel geen tij is en bij Griekenland ca. 30 cm.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Getij

Olof Bosma schreef:Dus ik denk dat mijn theorie best weleens van invloed kan zijn en dat er hier vrijwel geen tij is en bij Griekenland ca. 30 cm.
 
was dit hieronder jouw theorie?
Olof Bosma schreef:Nou vermoed ik dat op de plaats waar ik zit (rond de monding van de Ebro) de stijging door globaal getij nagenoeg wordt gecompenseerd door de daling t.g.v. lokaal getij. En uiteraard ook omgekeerd zodat er in het geheel geen getij meer is.

Het is de eerste keer dat ik hoor van globaal vs lokaal getij, dus wil je eens nader uitleggen wat je daarmee bedoelt?
 
Overigens is er overal in de Med wel enig getij.
zie voor de grote lijn:

 
En ook nabij de Ebro, waar Tarragona niet ver vandaan ligt:
https://www.tide-forecast.com/locations/Tarragona/tides/latest
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Getij

jkien schreef: De uitleg is "half of this signal is due to steric effects, i. e. contraction and dilation of the surface waters resulting from heat fluxes at the ocean-atmosphere boundary layer. The remaining signal is probably due to an imbalance between the in-flow / out-flow at Gibraltar, evaporation and precipitation."
 
Ik denk dat dat het inderdaad wel zal zijn. 
 
De straat van gibraltar beperkt de globale invloed tot een minimum, je hebt daar nooit zulke verschillen (gedurende de dag of het jaar) als bij de noordzeekust in europa. 
 
Dat het gedurende het jaar een beetje verschilt is niet vreemd: in de zomer komt via rivieren veel neerslag op het land ook in zee terecht, maar verdampt het ook sneller. Als het vervolgens kouder wordt krimpt het water, en is er bovendien minder neerslag die het tot de zee haalt: Neerslag die in de winter valt in bergen blijft daar bevroren liggen tot het voorjaar om dan begin zomer te smelten en alsnog in zee te komen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Getij

Jan van de Velde schreef:  
was dit hieronder jouw theorie?

Het is de eerste keer dat ik hoor van globaal vs lokaal getij, dus wil je eens nader uitleggen wat je daarmee bedoelt?
 
 
 
Daarmee bedoel ik het hoogte verschil tussen het westen en het oosten van de Middellandse zee t.g.v. de stand van de maan en de zon t.o.v. de aarde.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Getij

Feitelijk kun je het dus beschouwen als een heel groot meer, net als de zwarte of caspische zee. De straat van gibraltar is zo krap dat het tij niet doorzet vanaf de atlantische oceaan - er loopt vooral netto water door naar de middellandse zee waardoor die niet opdroogt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Getij

Olof Bosma schreef:  
Daarmee bedoel ik het hoogte verschil tussen het westen en het oosten van de Middellandse zee t.g.v. de stand van de maan en de zon t.o.v. de aarde.
zoals je in die getijdengrafiek in Tarragona kunt zien is van een opheffen van het een door het ander geen sprake. Er zijn daar nog steeds dagelijks getijden, tot een verschil van 20 cm. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Getij

De getijden daar zijn natuurlijk wel erg klein, 20 centimeter is niet bepaald spectaculair. 
 
In de animatie zie je ook dat de zwarte zee dit patroon vertoond en het aan dezelfde kant eb en vloed is vergeleken met de middellandse zee, maar met nog kleinere verschillen (5 a 10 cm) - logische verklaring lijkt me dat de zwarte zee een stuk kleiner is. 
 
Het fenomeen heeft dus niet direct te maken met invloed vanuit de oceaan, maar zou ook optreden bij een geisoleerd meer van dergelijke omvang. Zulke enorme meren heb je echter niet. In ieders als lake superior in canada zou het in theorie een paar centimeter verschil moeten opleveren, maar dat wordt compleet overschaduwd - bijvoorbeeld door de wind die het water een bepaalde kant op duwt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Getij

De zaken liggen weer eens gecompliceerder dan op het eerste gezicht lijkt. Bedankt voor alle info.
Het enige dat ik kan vaststellen is, dat ik op de plek waar ik was het wel zichtbaar is dat er een niveauverschil optreedt tussen zomer en winter (inderdaad zo'n 20 cm), maar niet dat dit gebeurt in de loop van de dag.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Getij

Dat zou goed kunnen. De getijdewerking als gevolg van de maan is het meest merkbaar in 'hoekjes' als baaien aan de rand van de zee waar het water in een soort trechtervorm terecht komt en dan niets anders kan dan omhoog.
 
Dat seizoensgebonden verschil is denk ik domweg een gevolg van aanvoer en verdamping van water, en eventueel gevolg van krimp en uitzetting als gevolg van temperatuurverschil... al vraag ik me af hoe significant dat laatste is, aan de oppervlakte is het verschil tussen zomer en winter behoorlijk, maar op 100+ meter diepte?
 
Sowieso is het erg weinig, zeker vergeleken met het getij als gevolg van de maan aan de atlantische kust: in de haven van rotterdam scheelt in de orde van 2 meter gedurende de loop van een dag, en er zijn plaatsen waar het verschil extreem veel groter is. 
Victory through technology

Reageer