overspanning terrasoverkapping berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

overspanning terrasoverkapping berekenen

Hallo,
 
Ik wil een terrasoverkapping maken van eikenhout 20x20cm van 2 staanders en 1 ligger en een plat dak welke tegen de achtergevel komt.
De overspanning is 6,9 meter.
De eikenbalk moet een platdak dragen van (50%) van 3,5 diep welke voor de andere 50% wordt gedragen door de achtergevel van de woning.
Het dak is een houten balklaag met underlayment en isolatie en EPDM dakbedekking zonder ballastlaag dus niet zwaar.
Aangezien de eikenbalk de overspanning van 6,9 m niet kan houden wil in aan de achterzijde een UNP200 monteren voor meer stijfheid.
Ik wil graag extra kolommen voorkomen.
 
De vraag is of dit voldoende is om het dak te dragen en wat dan de doorbuiging ongeveer zou zijn.
Dan kan ik de UNP en ligger dit als toog laten uitvoeren waardoor deze weer recht komt te liggen?
 
groeten
Paul  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: overspanning terrasoverkapping berekenen

Bij een dakbelasting van 90 kg/m2 uitgaande van 20 kg/m2 gewicht dak en eventuele sneeuwbelasting á 70 kg/m2 (die is afhankelijk van de dakhelling, hoe groot wordt die?) kom ik bij een UNP200 rekening houdend met het eigen gewicht van het profiel op een maximale doorbuiging van ongeveer 1,2 cm, wat mij zeer acceptabel lijkt. De maximale spanning in het profiel blijft dan beperkt tot pakweg 50 N/mm2, wat ook prima is. Er is nog genoeg ruimte over voor een veiligheidsfactor.
 
Hierbij is er van uit gegaan dat er geen andere belastingen optreden (personen, zonnepanelen), en de windbelasting is verwaarloosd.
 
Ik zou zelf die UNP niet tegen een massieve eiken balk monteren, maar er een koker van eikenhout omheen maken zodat dat profiel niet zichtbaar is. Die balk is niet nodig. Scheelt duur eikenhout en het lijkt mij mooier. Je zou dan ook een INP200 profiel kunnen gebruiken.

Berichten: 2

Re: overspanning terrasoverkapping berekenen

Beste Michel,
Dank voor je reactie en berekening.
De dak wordt platdak in houten balklaag met afschot van 1,5cm/m1.
Er komt wel een plafond in (12mm mulitplex) en een lichtstraat met veiligheidsglas.
Heeft dit nog gevolgen denk je?
blaklaag is van vuren C 45x171mm met underlayment 19mm als dakplaat en  30-75cm afschot dakisolatie.
De UNP200 wil ik in toog van ca. 2cm laten maken zodat het straks licht gebogen blijft
Doordat ik een plafond maak en deze onder de UNP houdt is deze straks niet zichtbaar.
Aan binnenzijde is dus de eiken balk bijna alleen aan de onderkant zichtbaar
Maar jouw voorstel kan natuurlijk ook! Dat ga ik ook eens uitwerken. Dank voor de tip!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: overspanning terrasoverkapping berekenen

Ik denk niet dat dit een probleem wordt.
 
De dichtheid van vurenhout platen ligt zo rond de 0,6. Uitgaande van een steek van ongeveer 80 cm tussen de balken kom ik dan op:
- 9 balken á 16 kg: 150 kg
- 25 m2 houtplaten, totale dikte (18+12) 30 mm: 450 kg
- Epdm verwaarloosbaar
600 kg totaal, dus ongeveer 25 kg/m2 dat is 5 kg/m2 meer dan mijn eerdere schatting zonder dat plafond.
Plat dak dus sneeuwbelasting 70 kg/m2. De maximale massa wordt dan ongeveer 2300 kg.
50% daarvan vormt de gelijkmatige belasting op het profiel van 6,9 meter, dus 1635 N/m.
Berekende doorbuiging UNP200 wordt dan 14 mm maximaal bij volle sneeuwbelasting en de maximale materiaalspanning 59 N/mm2, wat nog steeds laag is.
Onder meer normale omstandigheden (geen, of heel weinig neerslag op het dak) blijft de doorbuiging beperkt tot <5 mm en de materiaalspanning tot <21 N/mm2
 
30-75cm afschot dakisolatie
 
Kan je dit nader toelichten?
 
Dat veiligheidsglas weegt ongeveer 2,5 kg per mm dikte per vierkante meter. Dikte en oppervlak zijn niet gegeven, dus daar kan ik zo niets over zeggen. Er worden toch geen balken doorsneden voor dit venster?

Berichten: 863

Re: overspanning terrasoverkapping berekenen

Persoonlijk zou ik voor dit soort dingen geen unp kiezen dat is een zwaar profiel met in verhouding weinig capaciteit en ook nog erg gevoelig voor kip en knik
(De normen hebben er zelfs geen rekenmethode voor voor die laaste twee bij dit soort profielen)
 
Als je perse een unp wilt veranker die dan wel goed aan de balklaag om bovengenoemde problemen tegen te gaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: overspanning terrasoverkapping berekenen

Persoonlijk zou ik voor dit soort dingen geen unp kiezen
 
Ik ook niet. Een INP ligt meer voor de hand nu het profiel toch niet tegen een balk geschroefd hoeft te worden.

Reageer