Roze 'aanslag' op chroomaluin-kristallen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Roze 'aanslag' op chroomaluin-kristallen

Hallo,
 
Voor mijn profielwerkstuk hebben een klasgenoot en ik kristallen gemaakt bij verschillende temperaturen. Hiervoor hebben we gebruikt gemaakt van aluin en chroomaluin. Bij de chroomaluin-kristallen deden we een onverwachte waarneming: langzaamaan werden de kristallen roze op de plekken die in contact stonden met lucht (de delen die nog in de oplossing zaten zijn niet verkleurt. Dit gebeurde al heel snel bij het kristal dat we groeiden bij 35 graden celcius, maar ook bij de kleine grondkristallen bij kamertemperatuur. 
 
Wij dachten eerst dat dit een oxidatiereactie was, maar de enige chroomoxide die een kleur heeft die ook maar een beetje in de buurt komt van roze is CrO3, wat zou betekenen dat er chroom-6 ontstaat is, wat ons niet waarschijnlijk lijkt. Mijn vraag is dus nu, wat is deze roze laag en hoe is deze ontstaan.
 
 
Foto's (kan geen andere manier vinden om de foto's te uploaden via schoollaptops):
 
https://imgur.com/a/hpYnrh3 
 
 
 
Alvast heel erg bedankt
 

Berichten: 10

Re: Roze 'aanslag' op chroomaluin-kristallen

Dag Robbie
 
Ik ken helemaal niets van scheikunde, maar ik was wel benieuwd naar je resultaat. Je foto doet het niet, jammer genoeg.
 
EDIT: er staat een spatie teveel in je link

Berichten: 2

Re: Roze 'aanslag' op chroomaluin-kristallen

MatthijsVD schreef: Dag Robbie
 
Ik ken helemaal niets van scheikunde, maar ik was wel benieuwd naar je resultaat. Je foto doet het niet, jammer genoeg.
 
EDIT: er staat een spatie teveel in je link
 
Ik zie het ja, ik zit nu op mijn eigen pc dus kan de foto's normaal uploaden.
 
Afbeelding
Originele grondkristallen van chroomaluin.
 
 
Afbeelding
Dezelfde grondkristallen na 2 weken bij kamertemperatuur.
 
 
Afbeelding
Kristal na één week bij 35 graden celcius

Reageer