[biologie] Memebraan bij osmose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

Memebraan bij osmose

Beste mensen,

Als we tekeningen zien van osmose is er altijd zon membraan in de vorm van een rechthoek ik het midden van een glas, maar hoezo is er zon vlak in het midden? Als ik water drink zie ik toch niet zon vlak? En alle cellen hebben toch aparte membranen dus hoezo is er dan zon grote membraan als 1 geheel in het midden? Kan iemand mij helpen alstublieft? Bedankt

Zie:https://goo.gl/images/2LkLxs

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Memebraan bij osmose

Het is simpelweg een makkelijk voorbeeld waarmee de essentie van osmose duidelijk wordt gemaakt. Het membraan in het midden is semipermeabel, wat in dit geval betekent dat watermoleculen er vrij doorheen kunnen bewegen terwijl het opgeloste zout dat niet kan. Het zout blijft dus aan dezelfde kant ten alle tijden. Bij osmose geldt dat meer zout ook meer vocht zal aantrekken.
 
In jouw voorbeeld zien we links 5 zoutdeeltjes en rechts 10. De zoutconcentratie is rechts dus hoger. Als er geen membraan (of een doorlatend membraan) tussen de oplossingen had gezeten, zouden de zoutdeeltjes zich homogeen (gelijkmatig) verdeeld hebben in het hele glas middels diffusie. Dat kan nu niet door het semipermeabele membraan. Het water kan er echter wel doorheen en zal bewegen naar de oplossing waar de meeste zoutdeeltjes zijn tot er een evenwicht instelt (dus tot beide concentraties gelijk zijn, dat wil zeggen: tot oplossing 1 evenveel deeltjes zout per hoeveelheid water bevat als oplossing 2). 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer