Doorstroomsnelheid wet van pascal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Doorstroomsnelheid wet van pascal

Goedenavond,

Wet communicerende vaten, volgens mij wet van pascal. Daar heb ik een simpele vraag over waar ik echt NERGENS het antwoord op vinden kan.

Mijn issue is het volgende:

Om wat uit het aquarium te krijgen wil ik gaan werken met een flexibele slang over de rand en een bak naast het aquarium. Dmv wet communicerende vaten blijft het water gelijk in de bak naast het aquarium als in het aquarium zelf.

Het bakje stroomt over in een grotere bak waar uiteindelijk weer een Opvoerpomp staat die het water naar het aquarium pompt.

Dus: wat de Opvoerpomp omhoog pompt moet uiteindelijk door de flexibele slang dmv wet communicerende vaten naar het naasthangend bakje stromen.

De vraag is: is er een tabel, grafiek, formule waar ik kan vinden wat de capaciteit of doorstroomsnelheid (in ieder geval iets in de vorm van liter/minuut) van diverse diameter leidingen.

Bv: pijp met ID 32mm kan 120L/uur aan.

Het betreft zeewater(1,023 sg)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Zonder tekening is dit niet duidelijk.
 
De vraag is: is er een tabel, grafiek, formule waar ik kan vinden wat de capaciteit of doorstroomsnelheid (in ieder geval iets in de vorm van liter/minuut) van diverse diameter leidingen.

Bv: pijp met ID 32mm kan 120L/uur aan.
De capaciteit van een leiding met een bepaalde diameter is afhankelijk van de lengte en het drukverschil over de leiding.

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Geen idee hoe ik een foto moet toevoegen, maar deze afbeelding moet een goed beeld geven.

http://www.hobbykwekers.nl/images/stories/artikelen/Aquarius-Tubanti/Filteren/Aquariumoverloop met 2 overstroomschotten en gaatje.gif

De Opvoerpomp pompt water omhoog in het aquarium. Het aquarium 'loopt over' door de u-vormige buis in het bakje ernaast (=Wat communicerende vaten) dat bakje lekt het water naar beneden in het bioloog en daar begint alles weer opnieuw.

Volgens mij werkt de wet communicerende vaten toch niet met druk, maar het feit dat water altijd 'waterpas' is? Mijn vraag is dus hoe snel het waterpas komen kan....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Die link werkt niet.
 
Om iets hier te uploaden klik op [Uitgebreid bewerken] rechts onder.
 
Daarna op [Browse...] links onder.
 
Daarna op [Dit bestand uploaden] links onder.

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Ah, bij deze de afbeelding. Voor tekst zie bovenstaand bericht.
Screenshot_20181210-223829_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20181210-223829_Samsung Internet.jpg (111.03 KiB) 1992 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Hoeveel is het debiet van die pomp?

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Pinokkio schreef: Hoeveel is het debiet van die pomp?
Wordt aangepast op het debiet van de slang.. haha 
Maar idealiter zeg ik 800L/U

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Het is de pomp die het debiet bepaalt, niet de slang(en).
 
Bij 800 L/h door de hevel (U-buis) zal bij een inwendige diameter van 32 mm het wrijvingsverlies door stroming in de hevel ongeveer 15 mm WK zijn. Dat betekent dus dat het waterniveau in de linker bak 15 mm hoger zal staan dan in de rechterbak.
 
Bij een hoger pompdebiet zal het niveauverschil stijgen, bij een lager debiet dalen.
Wrijvingsverlies, en dus ook niveauverschil, gaat kwadratisch met debiet.

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Pinokkio schreef: Het is de pomp die het debiet bepaalt, niet de slang(en).
 
Bij 800 L/h door de hevel (U-buis) zal bij een inwendige diameter van 32 mm het wrijvingsverlies door stroming in de hevel ongeveer 15 mm WK zijn. Dat betekent dus dat het waterniveau in de linker bak 15 mm hoger zal staan dan in de rechterbak.
 
Bij een hoger pompdebiet zal het niveauverschil stijgen, bij een lager debiet dalen.
Wrijvingsverlies, en dus ook niveauverschil, gaat kwadratisch met debiet.
 
Kijk, hier heb ik echt iets aan!!!
Wil je me uitleggen (of de formule geven) om dit te vertalen naar bb een 40mm of 50mm leiding, of naar een 1000l/u pomp?
 
(Dus de formule waar het debiet of de diameter variabel is)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Gebaseerd op een hevel (U-buis) lengte van 1 meter (mijn aanname) met daarin twee 90o bochten (mijn aanname) geldt in dit geval dat:
 
Hevel wrijvingsverlies = 26 * Q2 / ID4 mm waterkolom
 
Q = debiet, L/u
ID = inwendige buisdiameter, mm

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Pinokkio schreef: Gebaseerd op een hevel (U-buis) lengte van 1 meter (mijn aanname) met daarin twee 90o bochten (mijn aanname) geldt in dit geval dat:
 
Hevel wrijvingsverlies = 26 * Q2 / ID4 mm waterkolom
 
Q = debiet, L/u
ID = inwendige buisdiameter, mm
 
Geweldig!!!
 
De lengte zal max 0,5 meter zijn dus is enkel positiever voor de hoogte wk neem ik aan (minder leiding dus minder weerstand)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Doorstroomsnelheid wet van pascal

Met 0,5 m lengte wordt het inderdaad iets minder, maar niet zo heel veel omdat de weerstand hoofdzakelijk in de bochten, inlaat en uitlaat zit.
 
Gebaseerd op een hevel (U-buis) lengte van 0,5 meter met daarin twee 90o bochten geldt in dit geval dat:
 
Hevel wrijvingsverlies = 23 * Q2 / ID4 mm waterkolom
 
Q = debiet, L/u
ID = inwendige buisdiameter, mm

Reageer