verkoop knutsel werk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

verkoop knutsel werk

Persoon A knutselt graag en maakt allerlei werkjes rond wel bepaalde thema's zoals kerst , pasen, halloween enz. Mag deze persoon zijn/haar knutselwerkjes verkopen?
 
persoon A leeft in België. :)
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: verkoop knutsel werk

Waarom zou dat niet mogen? Het lijkt mij dat dat gewoon kan. Als hij/zij daar heel veel geld mee gaat verdienen, ja, dan komt de fiscus om de hoek kijken.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 44

Re: verkoop knutsel werk

Officieel moet alles wat verkocht wordt op de Europese (dus ook Belgie) markt voldoen aan de CE eisen. Afhankelijk wat voor knutsels het zijn is dit iets triviaals (denk bijvoorbeeld aan kerstkaarten) tot meer impact (denk aan iets waar een kaars in zit -> brandveilligheid).

Dus het ligt er een beetje aan wat het doel en het risico is.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: verkoop knutsel werk

ik dacht dat je een handelsnummer o.i.d. zou nodig hebben
one day you will know

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verkoop knutsel werk

Het zal van de omvang afhangen. Als het om duizenden euro's gaat kun je het beter officieel regelen. Maar als het om een paar tientjes gaat zou ik me niet al te druk maken.
In Nederland kennen we de z.g. vrijmarkten. Die worden vooral gehouden op koningsdag en bevrijdingsdag. Dan mag iedereen spulletjes op straat te koop aanbieden zonder dat een overheidsinstantie zich daarom bekommert. Kent men zoiets in België ook?

Berichten: 12.262

Re: verkoop knutsel werk

Ik ken de situatie in belgie niet, maar in nederland wil de kvk je niet eens hebben als ondernemer als je zo nu en dan wat knutselwerkjes verkoopt. 
 
Fiscaal moet je de winst formeel wel opgeven als inkomsten uit overige bron, maar zolang het om tientjes, wellicht honderdjes gaat zullen ze niet zo snel een inspecteur op je af sturen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: verkoop knutsel werk

Het zal van de omvang afhangen. Als het om duizenden euro's gaat kun je het beter officieel regelen. Maar als het om een paar tientjes gaat zou ik me niet al te druk maken.

In Nederland kennen we de z.g. vrijmarkten. Die worden vooral gehouden op koningsdag en bevrijdingsdag. Dan mag iedereen spulletjes op straat te koop aanbieden zonder dat een overheidsinstantie zich daarom bekommert. Kent men zoiets in België ook?

Vrijmarkten ken ik niet maar hier hebben we wel de rommelmarkten waar je wat Standgeld moet betalen.
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: verkoop knutsel werk

Ik denk niet dat veel uitmaakt of je moet betalen voor een standje, in ieder geval niet als het tientjeswerk is. Uiteraard wel als het een flinke hoeveelheid geld zou zijn, gezien dat geld dan ook weer aftrekbaar zou zijn van je inkomsten, maar om dat voor elkaar te krijgen moet je wel ondernemer zijn voor tenminste omzetbelasting. 

 
Er zijn geen harde grensbedragen voor wanneer je ondernemer bent of niet. Je hebt mensen die spullen van de rommelmarkt wederverkopen via marktplaats, als consignor op een veiling, oid -met winstoogmerk-, maar met winsten van een paar honderd euro op jaarbasis. 
 
De fiscus gaat je niet aanmerken als ondernemer, en of je die winsten wel of niet verzwijgt bij je belastingaangifte is voor eigen rekening en risico. 
 
Bovendien is je inschrijven bij de kvk een heel raar proces: feitelijk wordt er vrij willekeurig gekeken per geval of je je moet of zelfs mag inschrijven in het handelsregister. Op het moment van inschrijven moet je een schatting geven van je jaarlijkse omzet en winst. Als je je graag wilt inschrijven is eigenlijk de beste methode om een omzet van 20.000 euro te claimen, met een wist van nul. Dat voorkomt dat de belastingdienst je preventief een heffing over die 20k oplegt, gezien er geen belastbare netto winst te verwachten is in het komende jaar. 
 
Iedere kvk is echter anders, bovenstaande constructie accepteert (en adviseert) men (informeel) bijvoorbeeld wel bij de kvk in utrecht, maar andere kvk's kunnen er anders over denken. 
 
Voor het geval van knutselwerkjes verkopen zou ik het echter niet doen: als je je inschrijft in het handelsregister zul je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer zijn met daarbij komende voordelen, maar voor de omzetbelasting wel: je zult dus BTW moeten afdragen over je verkopen, maar mag ook de BTW op ingekochte materialen terugvragen. Dat is niet heel aantrekkelijk als je voornaamste input 'tijd' is. Bij kleine aantallen is er ook nog zoiets als de 'kleine ondernemings regel' (KOR) waarbij je die btw weer mag houden onder een zeker grensbedrag (ik geloof iets van 1800 euro per jaar, maar zoek dat even na). 
 
Maar goed, dat is de nederlandse situatie, niet de belgische, wellicht werkt het daar anders!
Victory through technology

Reageer