Insuline antagonisme fight flight

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Insuline antagonisme fight flight

Beste
 
Ik ben een student en ik heb een vraag over de werking van de hormonen cortisol en adrenaline.
In mijn cursus staat dat deze hormonen beiden een invloed hebben op het metabolisme met als doel een verhoogde glycemie.
(neoglucogenese en vetzuuromzetting in glucose). Verder staat er dat de aanmaak van insuline wordt verhindert zodat de cellen geen glucose kunnen opnemen.
 
Nu is mijn vraag: 'welk doel heeft het insuline-antagonisme?'. Ik snap dat cortisol en adrenaline vrijkomen tijdens fligt/fight voor een sneller reactievermogen. Maar als de cellen geen glucose kunnen opnemen, heeft de verhoogde glycemie toch geen nut?
 
Zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Alvast bedankt om mijn vraag wat te kunnen verhelderen.
 
Vriendelijke groeten
Jana
 
 

Berichten: 287

Re: Insuline antagonisme fight flight

Hoi,

Je moet je afvragen welke weefsels extra glucose/brandstof kunnen gebruiken in een dergelijke stress-situatie. Insuline leidt tot verhoogde opname van (overtollig) glucose uit de bloedbaan middels translocatie van de glucosetransporter GLUT-4 in vooral vet- en spierweefsel. Je wilt vooral dat hart- en hersenweefsel massaal glucose kunnen gebruiken, dus niet dat alles de adipocyten intrekt. De glucosetransporters op de bloedhersenbarrière (GLUT-1) en neuronen (GLUT-3) zijn insuline-onafhankelijk, dus zullen geen last hebben van insuline-antagonisme door dergelijke katabole hormonen.

Groet,

Philip

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Insuline antagonisme fight flight

Opmerking moderator

discussie over het gebruik van vetten en glycerol als energie leverancier afgesplitst naar viewtopic.php?f=80&t=209221

Reageer