[scheikunde] Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Beste mensen,

Ik zit in de vijfde middelbaar ASO.

In mijn cursus van chemie staat: Relatieve atoom- en molecuulmassa heeft geen eenheid.

Maar dat heeft ze toch wel, namelijk unit?

Klopt dit, zo ja, wat houdt unit dan in?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Die unit, vollediger: atomic mass unit (amu), is gedefinieerd als 1/12 deel van een 12C-atoom.
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atomaire_massa-eenheid
 
 
alvastbedankt11 schreef:
In mijn cursus van chemie staat: Relatieve atoom- en molecuulmassa heeft geen eenheid.

 
dat vind ik op zich raar om dat zo te stellen. Je kunt wel zeggen dat dat "relatief" is en dus geen eenheid, maar ja, àlle eenheden die we kennen zijn relatief, dwz hebben een bepaalde relatie, een verhouding, tot iets dat over de hele wereld reproduceerbaar is. De gram is zo begonnen als de massa van 1 cm³ water, en die meter uit die cm³ weer als een zoveelste deel van de aardomtrek. Om het allemaal nòg nauwkeuriger te krijgen, en dus nauwkeuriger te kunnen "relateren" zijn die definities in de loop der tijd en met de zich ontwikkelende technologische mogelijkheden aangepast.
 
Als ik vanaf morgen de bezemsteel als eenheid van lengte ga introduceren en de rest van de wereld zo gek krijg om dat ook wel handig te vinden, dan is vanaf overmorgen de bezemsteel een eenheid. Een eenheid is namelijk niks anders dan een afgesproken maat om mee te vergelijken. En dus is de amu voor 100% een eenheid in alle betekenissen van het woord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Die unit, vollediger: atomic mass unit (amu), is gedefinieerd als 1/12 deel van een 12C-atoom.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Atomaire_massa-eenheid

 

 

dat vind ik op zich raar om dat zo te stellen. Je kunt wel zeggen dat dat "relatief" is en dus geen eenheid, maar ja, àlle eenheden die we kennen zijn relatief, dwz hebben een bepaalde relatie, een verhouding, tot iets dat over de hele wereld reproduceerbaar is. De gram is zo begonnen als de massa van 1 cm³ water, en die meter uit die cm³ weer als een zoveelste deel van de aardomtrek. Om het allemaal nòg nauwkeuriger te krijgen, en dus nauwkeuriger te kunnen "relateren" zijn die definities in de loop der tijd en met de zich ontwikkelende technologische mogelijkheden aangepast.

 

Als ik vanaf morgen de bezemsteel als eenheid van lengte ga introduceren en de rest van de wereld zo gek krijg om dat ook wel handig te vinden, dan is vanaf overmorgen de bezemsteel een eenheid. Een eenheid is namelijk niks anders dan een afgesproken maat om mee te vergelijken. En dus is de amu voor 100% een eenheid in alle betekenissen van het woord.

Zeer bedankt voor uw uitleg. Maar klopt het dat 1 u ook 1/(6.02 x 10^23) is?

Berichten: 12.262

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Het is meer dat de eenheden elkaar opheffen bij rekenen. C12 heeft een molmassa van 0.012 kg/mol, een andere isotoop is bijvoorbeeld 0.013 kg/mol. Die eenheden zijn er wel, maar als je de isotopen onderling vergelijkt dat strepen ze tegen elkaar weg en kom je op een verhouding van 13/12e. 
 
Bij dingen als atoomgewichten wordt dat doorgaans dan weggelaten, een element als chloor heeft in de natuurlijke samenstelling een mengsel van 35 en 37 gram per mol, maar gezien die natuurlijke verhoudingen tamelijk vast staan noteer je zoiets als 35.45. Er is geen enkele chloorisotoop die 35.45 gram per mol weegt, maar het is het gemiddelde van een mengsel dat meer 35 dan 37 bevat, en daarmee uitkomt op 35.45. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

alvastbedankt11 schreef:  klopt het dat 1 u ook 1/(6.02 x 10^23) is?
1/6,02·1023 wat?
 
1/6,02·1023 aardbeien? 
 
want "ik weeg 90" zegt ook niks als ik daar geen eenheid bij vermeld .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

alvastbedankt11 schreef: Zeer bedankt voor uw uitleg. Maar klopt het dat 1 u ook 1/(6.02 x 10^23) is?
Niet helemaal. Als 1 u = 1,66·10-24 g, dan is de massa van 1 koolstofatoom 12 u. 1 mol koolstof is dan 12 g, en het aantal koolstofatomen in 1 mol koolstof is dan per definitie
\(\frac{12}{12\cdot 1,66\cdot 10^{-24}}=\frac{10^{24}}{1,66}=\frac{10\cdot 10^{23}}{1,66}\approx 6,02\cdot 10^{23}\)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 74

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

1/6,02·1023 wat?

 

1/6,02·1023 aardbeien? 

 

want "ik weeg 90" zegt ook niks als ik daar geen eenheid bij vermeld .

Eerlijk gezegd weet ik het niet. gram?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Ja, gram.
 
Oftewel, als je 1 mol zuurstofgas hebt, met een molmassa van 32 u, dan zal die hoeveelheid zuurstof een massa van 32 gram hebben.
 
Dat is allemaal wel een beetje afgerond, want we weten niet hoe groot een mol precies is, en zullen dat waarschijnlijk ook nooit precies weten:
 
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/52485-microcursus-het-begrip-mol/?p=931963
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Eenheid relatieve atoom- en molecuulmassa

Maar we weten het wel precies genoeg om te kunnen rekenen aan praktische experimenten die je normaliter met balansen, buretten, maatkolven en dergelijke kunt uitvoeren. 
 
En het heeft inderdaad wel een eenheid, een O2 molecuul (uitgaande van O-16 atomen) weegt 32 u, of 32 dalton zoals het in de biochemie genoemd wordt. 
 
Voor een aantal elementen zijn er diverse isotopen in de natuur aanwezig, en dan neem je het getal voor de gemiddelde samenstelling, zoals eerder genoemd voor chloor, tenzij je een goede reden hebt om dat niet te doen. 
Victory through technology

Reageer