waterdruppel grootte beïnvloeden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

waterdruppel grootte be

Beste experts,
 
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik breek hier mijn hersenen over.
Voor een kunstproject ben ik onderzoekend hoe ik de grootte van een waterdruppel kan beïnvloedden. Ik heb een bassin van 12 bij 22 meter groot met daarin 3 cm water. Het zou mooi zijn als ik dit water zoveel mogelijk in beweging zou kunnen brengen door het (met steeds dezelfde interval) laten vallen van een waterdruppel. De druppels zullen van 18 meter hoog naar beneden vallen. Is de de diameter van de buis/ slang ( bijv. tuinslang of infuus) bepalend? Of hebben druppels eigenlijk allemaal ongeveer dezelfde grootte? 
 
Met hartelijk dank, Anne
(Staat dit onderwerp in het goede hoofdstuk?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: waterdruppel grootte be

Externe factoren als wind buiten beschouwing gelaten, is de druppelgrootte bij een bepaald type mond ongeveer hetzelfde. Denk maar aan oogdruppels enzo, die zijn allemaal ongeveer even groot.
 
Je kan de druppelgrootte wel wat beïnvloeden door de vorm van de druppelaar, het materiaal waarvan deze is gemaakt en in geringe mate door de watertemperatuur te veranderen.
 
De waterdruppel blijft aan het mondje hangen door adhesie; de kracht tussen twee verschillende stoffen. Water en glas bijvoorbeeld. Pas als de zwaartekracht (die je constant mag veronderstellen) groter wordt dan deze 'kleefkracht' zal de druppel vallen. Een glazen pipet met een heel spitse uitgang zal kleinere druppels laten vallen dan een oogpipet met zo'n vrij dikke bubbel op het einde, louter omdat het glasoppervlak bij de laatste groter is. Warm water zal kleinere druppels vormen dan koud water bij hetzelfde mondje, maar het verschil is gering.
Je zou ook wat kunnen experimenteren met verschillende materialen voor het druppelmondje en wat zeep toe kunnen voegen aan het water om te zien of dit tot kleinere druppels leidt. Probeer eens metaal, kunststof, glas, kaarsvet/was. Met wat experimenteren denk ik dat je mogelijk kunt variëren tussen 1 tot 5 mm diameter van de druppels.
 
Maar de wind op 18 meter hoogte kan een forse invloed hebben op zowel de plaats waar de druppels neerkomen als de grootte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: waterdruppel grootte be

Je zou af en toe grote ronde ijsklonten van 0 °C kunnen laten vallen, dat lijkt op waterdruppels, en beneden in het warmere bad wordt het vloeibaar.
 
Of glazen knikkers die op waterdruppels lijken. Na de val rollen ze over de bodem van het bassin naar het diepste punt, en worden vandaar weer teruggepompt naar 18 meter hoogte. 

Berichten: 11

Re: waterdruppel grootte be

Beste Michel Uphoff en Beste jkien,
 
Hartelijk dank voor jullie meedenken! Ik ga aan het experimenteren. In eerste met een tuinslang, en als ik een wat meer gevorderde druppel maker ben met ronde ijsklontjes. Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: waterdruppel grootte be

Zilver schreef: ... Het zou mooi zijn als ik dit water zoveel mogelijk in beweging zou kunnen brengen door het (met steeds dezelfde interval) laten vallen van een waterdruppel. De druppels zullen van 18 meter hoog naar beneden vallen. ...
Gaat het kunstproject buitenshuis of binnenshuis plaatsvinden?
Let er op dat de randen van het bassin ervoor zorgen dat de golfjes, veroorzaakt door een gevallen druppel, terug in het bassin kaatsen. Daar blijft het dus een poosje in beweging.
Als je een rond bassin hebt, en de druppel in het midden valt, zou je zelfs interferentie kunnen veroorzaken  :D

Berichten: 11

Re: waterdruppel grootte be

Beste Back2Basics,
 
Het project gaat binnenshuis plaats vinden, in een leegstaande kerk. Het bassin meet 13 bij 20 meter, maar er staan ook 6 kolommen in, op 9 meter afstand van elkaar, uitgelijnd op de kortste kant van het bassin. De golfjes zullen de kolommen dus eerder raken, op 4,5 meter vanuit het midden. Ik ben bang dat de golfjes bij een diameter van 4 meter al uitgegolfd zijn en ben daarom op zoek naar grotere druppels. Ik wilde dat proefondervindelijk experimenteren met  tuinslang- lijmklem combinatie of een sondevoeding toedieningssysteem. Zo'n systeem met regelmatig en instelbare intervallen vinden en/of bedenken valt nog niet mee.
:-). Maar wellicht is de golfkracht van een gemiddelde druppel best groot genoeg? Druppel van sondevoeding levert vlek op van ongeveer 2 cm; en van keukenkraan ongeveer 3 cm diameter, met een val van ongeveer 50 cm hoogte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: waterdruppel grootte be

@zilver: Als ik je beschrijving lees zou ik liever herhaaldelijk een emmertje water leegkieperen, want het is niet nodig dat dat water blijft samenhangen als een enkelvoudige druppel. Dat verlost je van het probleem van de enkelvoudige druppel: die is klein en veroorzaakt slechts zwakke golven. Een omgekieperd emmertje water veroorzaakt grotere golven.
 
Het effect van het omkieperen van een emmer kan ook benaderd worden met siphon plus pomp.

Reageer