Jeanne d'Arc

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Jeanne d'Arc

Hoi,
 
Ik heb een vraagje over een afbeelding, namelijk de volgende:
Afbeelding
 
Dit is een afbeelding van Jeanne d'Arc in Orléans, maar wat gebeurt er nou precies om haar heen? Wie zijn die kinderen en waarom hebben zij een hond bij zich? Ik zou voor een presentatie graag wat extra feiten willen benoemen over deze afbeelding, maar kom er niet helemaal uit. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Jeanne d'Arc

Ik heb gezicht maar kon dit plaatje niet vinden.
Misschien kun je achterhalen van wie het stamt.
 
Ze heeft de hond vast, lijkt het.
Dat zou er op kunnen duiden dat de schilder haar zag als herderin. (wat ze niet was)
 
Voor je presentatie is het misschien aardig om te melden dat ze goed bekend was met Gilles de Rais.
 
PS.
Ze had imitators misschien kun je daar iets over vinden voor je presentatie.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 4

Re: Jeanne d'Arc

tempelier schreef: Ik heb gezicht maar kon dit plaatje niet vinden.
Misschien kun je achterhalen van wie het stamt.
 
Ze heeft de hond vast, lijkt het.
Dat zou er op kunnen duiden dat de schilder haar zag als herderin. (wat ze niet was)
 
Voor je presentatie is het misschien aardig om te melden dat ze goed bekend was met Gilles de Rais.
 
PS.
Ze had imitators misschien kun je daar iets over vinden voor je presentatie.
Heel erg bedankt voor je reactie, ik wacht nog even af voor reacties over het plaatje, maar deze informatie kan ik zeker goed gebruiken!


Berichten: 4

Re: Jeanne d'Arc

Die pagina had ik inderdaad ook al gevonden, maar daar staat verder niets op over de personen om haar heen helaas...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Jeanne d'Arc

tempelier schreef: Ze heeft de hond vast, lijkt het.
Dat zou er op kunnen duiden dat de schilder haar zag als herderin. (wat ze niet was)
 
Nee, ze is met de handen op de rug gebonden, het voorste jongetje heeft de hond vast.
 
Of er hier zo heel veel symbolisch of exact historisch te zien valt mag betwijfeld worden. 
 
de kleding van Jeanne lijkt wel te kloppen:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Capture_de_Jeanne_d%27Arc_par_les_Bourguignons#Capture
Le tabard rouge (manteau porté sur l'armure) que porte Jeanne d'Arc représente un point de repère pour l'ennemi.
 
 
en die boogschutter loopt waarschijnlijk ook niet voor niets naast haar:
 un archer (demeuré anonyme) parvient à l'agripper et à la faire choir de son cheval.
 
 
en als je verder op die franse wiki doorleest kom je nog wel een of twee zaken tegen die op da tschilderij te vinden zijn, zoals dat (leger)kamp op de achtergrond.
 
maar voor de rest is het zeker niet onmogelijk dat dit schilderij, gemaakt 400 jaar na dato, meer een sfeerschilderij (wel een beetje de stijl van die Dillens als je verder zoek op diens naam) dan een geschiedkundig tot in detail betrouwbaar schilderij is, in die zin dat àlles wat er te zien is een betekenis heeft. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Jeanne d'Arc

Jan van de Velde schreef: Nee, ze is met de handen op de rug gebonden, het voorste jongetje heeft de hond vast.
 
Of er hier zo heel veel symbolisch of exact historisch te zien valt mag betwijfeld worden. 
 
de kleding van Jeanne lijkt wel te kloppen:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Capture_de_Jeanne_d%27Arc_par_les_Bourguignons#Capture
 
en die boogschutter loopt waarschijnlijk ook niet voor niets naast haar:
 
en als je verder op die franse wiki doorleest kom je nog wel een of twee zaken tegen die op da tschilderij te vinden zijn, zoals dat (leger)kamp op de achtergrond.
 
maar voor de rest is het zeker niet onmogelijk dat dit schilderij, gemaakt 400 jaar na dato, meer een sfeerschilderij (wel een beetje de stijl van die Dillens als je verder zoek op diens naam) dan een geschiedkundig tot in detail betrouwbaar schilderij is, in die zin dat àlles wat er te zien is een betekenis heeft. 
Heel erg bedankt! Dat het meer een sfeerschilderij is verklaart inderdaad al veel. 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Jeanne d'Arc

Misschien is dit nog bruikbaar;
 
De processtukken schijnen grotendeels bewaard te zijn gebleven.
Ook van het tweede proces waar ze werd vrij gesproken.
 
Daar is in Nederland een halve eeuw geleden een hoorspel versie van gemaakt.
Daar kwam een voormalig rechter uit het eerste proces en die werd gevraagd of dat proces niet de voorop gezette bedoeling had haar te veroordelen.
 
Hij antwoordde vrij koel:
"Natuurlijk was het dat, net als dit een proces is om haar weer vrij te spreken."
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer