bloedsuikermeting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

bloedsuikermeting

Hoe is het mogelijk, dat bloedsuikerwaarden verschillen bij twee metingen, die meteen na elkaar worden uitgevoerd bij de linker en rechter hand? 5.9 t.o.v. 6.5!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: bloedsuikermeting

De glucosewaarden in het bloed zijn systemisch niet absoluut constant, maar kunnen in de tijd fluctueren en ook per lichaamsdeel verschillen; het kan dus ook per vinger verschillen. Afwijkingen van zo'n 20% worden standaard geaccepteerd als normaal. Maar andere factoren die de meting beïnvloeden zijn meetfouten. Iets simpels als handen wassen kan ook invloed hebben.
 
Ik weet niet of dit klopt, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het bloedglucose level in de rechterhand iets hoger is dan in de linkerhand voor rechtshandigen, aangezien zij hun rechterhand actiever gebruiken en derhalve meer glucose nodig hebben op die plek ofwel het metabolisme op die plek iets verschilt. Maar dat zou je moeten nakijken, want dat is speculatie van mijn kant.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: bloedsuikermeting

Even uit nieuwsgierigheid wil ik hier op inhaken.
 
Ik schiet handboog waarbij ik per pijl een grove 180N op mijn wijs-(50%), middel-(40%) en ringvinger (10%) heb staan van mijn rechter hand. gezien een wedstrijd dag tussen de 66 en 120 pijlen zit en soms meerdere dagen achter elkaar zijn de spiertjes en peesjes in mijn rechter hand dus wel wat kracht zetten gewend. Een linkse schutter schiet in spiegelbeeld dus zouden de vingers in de linkerhand beter getraind moeten zijn.
 
Als jouw hypothese zou kloppen, dan zal er een significant verschil moeten zitten in de glucose waarden tijdens of na een wedstrijd tussen mijn wijs- of middelvingers bij gelijk moment van meten. Hoewel ik slechts n=1 ben, ben ik op zich bereid om dit een keer uit te testen na een stevige wedstrijd, en misschien kan ik ook nog een linkse schutter zo gek krijgen om mee te werken met dit experiment. Ik heb de meetapparatuur toch in mijn auto liggen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: bloedsuikermeting

Ben daar wel benieuwd naar! Of het echt significante verschillen gaat opleveren durf ik te betwijfelen aangezien je dus een vrij grote foutmarge hebt, maar als je het vaker zou meten (bijv. in diplo/triplo) en tijdens/na meerdere wedstrijden, dan zou je wel een patroon verwachten ongeacht de significantie. En om rechts- en linkshandigen dan met elkaar te vergelijken zou ik per persoon dan de betreffende vingers van beide handen meten. Succes :P
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer