Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Hi, 
 
Ik vraag me af of een mens dusdanig statisch kan worden dat je kortsluiting kan veroorzaken wanneer je de stekker van een (nieuwe) wasdroger in een stekkerdoos stopt.!
Ik lees wel overal dat je wanneer je statisch bent je kortsluiting kan veroorzaken bij Computers, maar nergens lees ik iets over groter items!
 
Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Waar lees je dat "overal"? Geef eens een voorbeeld, want ik denk dat je dat verkeerd interpreteert.

Berichten: 7

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Ik zal het er even bij zoeken, wellicht interpreteer ik dat verkeerd. 
Mijn vriend vertelde dit namelijk ook, vandaar mijn zoektocht of ik inderdaad kortsluiting heb veroorzaakt toen ik de stekker van de nieuwe droger aansloot.
 
(zoals hij aangeeft is dit zeker mogelijk!) Maar ik ben een leek op dit onderwerp, vandaar de vraag hier.
 
QUOTE:

Moederbord en display gaan steeds stuk.
We hebben een probleem door ESD in ons huis. We hebben een pelletkachel die op een tegelvloer staat en aangesloten is op een geaarde wandcontactdoos. Het is al meerdere keren voorgekomen dan we ons ontladen als we de kachel of het display aanraken. Het moederbord en het display hebben ze al meerder keren vervangen omdat deze hierdoor kapot gaan
UNQUOTE.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Dat heeft allemaal niks met kortsluiting te maken. Het is waarschijnlijk overslag door ontlading van statische elektriciteit. Als een apparaat daarvan kapot gaat is het slecht ontworpen.

Berichten: 7

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Oke, dus als ik je goed begrijp. Kan ik als persoon zijnde die statisch is, niet voor kortsluiting zorgen wanneer ik een stekkerdoos vast hou met de ene hand en met de andere de stekker van de wasdroger in de stekkerdoos doe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Vernieling van elektronica door esd (electrostatic discharge) kan zich inderdaad voordoen.
 
Van zo'n statische ontlading via bijvoorbeeld een laptop computer naar de aarde kan dan de zeer gevoelige (cmos) elektronica in de computer defect raken. Dat heb ik vaker gezien, maar het is zeldzaam en een teken dat er iets in de constructie van de laptop (of de voeding en aarding) niet al te best is. Hier heb ik het dan over elektrostatische spanningen van soms vele kilovolts, maar met een extreem lage stroomsterkte. Ondanks dat die spanning door die lage stroomsterkte ongevaarlijk is (knetterende trui in de winter bijvoorbeeld), zijn de cmos chips in een slecht ontworpen of slecht afgeschermde computer daar dan soms niet tegen opgewassen en slaan door.
 
Maar een wasdroger is een ander verhaal. Natuurlijk kunnen de zware onderdelen als de verwarming, de motoren en evt. pomp niet defect raken door het zeer lage vermogen van een esd. Maar het lijkt mij tevens niet ondenkbaar dat die droger voorzien is van elektronica voor de programmering en aansturing. Als er met de aarding van de droger wat mis is en/of de afscherming van de elektronica is heel slecht, dan zou het in theorie kunnen dat via een bedieningsknop een esd door die elektronica naar de aarde vloeit. Is die elektronica opgebouwd met zeer gevoelige chips, dan zou het (nogmaals in theorie) kunnen dat deze dan overlijden. In de praktijk lijkt dit mij echter nagenoeg uitgesloten want iedere fabrikant zorgt ervoor dat eventuele gevoelige elektronica in witgoed afdoende is beveiligd.
 
En zoals jij het beschrijft, bij het insteken van de stekker in het stopcontact door esd een droger vernielen, is niet mogelijk.

Berichten: 7

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Bedankt voor jullie reacties. Of de droger zelf stuk is weten we nog niet, op dit moment is de stekker van de droger dusdanig beschadigd dat we deze niet meer in het stop contact willen/durven steken. 
 
Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen maar dat lukt niet. Een van de 2 "pinnentjes" is zwart en er is een gat in gesmolten. Daarnaast vlogen de vonken ervan wat resulteerde in een zwarte plek op de muur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Dat heeft niets met statische elektriciteit te maken.
Er is kortsluiting in de droger, het snoer, of de stekker.
 
Is het een nieuw apparaat? Zo ja, retour leverancier.
Zo nee, dan zal je er iemand bij moeten halen die door gaat meten waar die kortsluiting in het apparaat zit.
Die stekker, is dat de originele of is die er later aangezet?

Berichten: 7

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Oke! De stekker is origineel, de droger is nieuw bij de winkel gekocht. 
Zijn ook al bij de winkel geweest, ze gingen nog even overleggen met de leverancier hoe ze dit gaan aanpakken/oplossen. Omdat dit eigenlijk nooit voorkomt volgens de verkoper.!

Berichten: 12.262

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Binnen 6 maanden na aanschaf moeten zij aantonen dat het geen fabricagefout is - iets dat heel wel zou kunnen in dit geval. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Duidelijk. Retour leverancier dus.
 
Dit heet een doa (dead on arrival) en eigenlijk moet het apparaat zonder enig probleem en direct omgeruild kunnen worden voor een nieuw. Gooit de leverancier het op garantie (komt u over xx weken maar terug want dan is hij gerepareerd), accepteer dat dan niet zomaar. Zorg er wel voor dat je alle bijbehorende spullen bewaart, want een leverancier mag tegensputteren als hij een niet complete doa terugkrijgt en kan dan alsnog op garantie overgaan.
 
Laat iemand met verstand van zaken ook even naar dat stopcontact kijken, mogelijk zijn er door de zware vonkoverslag daarbinnen ook beschadigingen ontstaan en daar kan je in de toekomst last van gaan krijgen.

Berichten: 7

Re: Statische Elektriciteit - Kortsluiting

Oke! Duidelijk, super bedankt allemaal :) 

Reageer