Veel relais in de schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Veel relais in de schakeling

Hallo, 
 
Ik ben bezig met een opdracht, zie: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/207489-volgordeschakeling-klopt-niet-mechatronica-opdracht/
 
Ik heb de opdracht eerst zelf uitgewerkt in Fluidsim alvorens ik naar de oplossing van de opdracht keek. Nu ik klaar ben met mijn opdracht, zie ik dat ik veel minder relais heb gebruikt dan de oplossing die bij de de opdracht hoort. Beide schakelingen voldoen echter aan de volgordeschakeling, dus bewegen de cilinders op dezelfde volgorde. 
 
Mijn vraag is nu waarom bij de oplossing van de opdracht zo veel relais zijn gebruikt. Is daar een specifieke reden voor? 
 
Schema 1 is de mijne. Schema 2 is de oplossing die bij de opdracht hoort. 
 
 
Bijlagen
Schema 2.png
Schema 2.png (34.5 KiB) 1469 keer bekeken
Schema 1.png
Schema 1.png (26.74 KiB) 1469 keer bekeken

Berichten: 151

Re: Veel relais in de schakeling

Werkt het eerste schema? Voor zover ik kan beoordelen, blijven de relais enkel aangetrokken zolang het aansturende contact gesloten blijft - er is geen overname bij pulsende aansturing.
Het tweede schema heeft dat wel, een eigen (van het gestuurde relais) contact parallel over de stuurcontacten, zodat ze aangetrokken blijven totdat het normaal gesloten contact in serie met die parallelschakeling het relais spanningsloos zet.

Berichten: 9

Re: Veel relais in de schakeling

Josker schreef: Werkt het eerste schema? Voor zover ik kan beoordelen, blijven de relais enkel aangetrokken zolang het aansturende contact gesloten blijft - er is geen overname bij pulsende aansturing. Het tweede schema heeft dat wel, een eigen (van het gestuurde relais) contact parallel over de stuurcontacten, zodat ze aangetrokken blijven totdat het normaal gesloten contact in serie met die parallelschakeling het relais spanningsloos zet.
 
Het eerste schema werkt zoals het tweede schema (qua volgorde). Wat is in dit geval het voordeel van een relais dat aangetrokken blijft? Is deze dan minder storingsgevoelig of veiliger? Het tweede schema is dan meer een set en reset schakeling. Bij de volgende stap wordt dan de vorige stap telkens spanningsloos gemaakt. 

Berichten: 151

Re: Veel relais in de schakeling

Een stuurpuls (bvb van een drukknop) kan te kort zijn om het gestuurde te verplaatsen / een volledige beweging te laten maken.
Een overneemcontact heeft als bedoeling om een sturing onafhankelijk te maken van hoelang het stuurcontact gesloten blijft. Als het ware een "onthouden" van het eerst gemaakte contact, tot een expliciete onderbreking door een ander, normaal gesloten contact.

Berichten: 9

Re: Veel relais in de schakeling

Josker schreef: Een stuurpuls (bvb van een drukknop) kan te kort zijn om het gestuurde te verplaatsen / een volledige beweging te laten maken. Een overneemcontact heeft als bedoeling om een sturing onafhankelijk te maken van hoelang het stuurcontact gesloten blijft. Als het ware een "onthouden" van het eerst gemaakte contact, tot een expliciete onderbreking door een ander, normaal gesloten contact.
 
Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. 
 
Is het gebruik van 19 fysieke relais eigenlijk niet te veel voor zo n simpele besturing? Kun je me ook aan de hand van de schema vertellen welke type relais ik nodig heb? Dan kan ik ze kopen en met de praktijk beginnen. 
 
mvg

Reageer