[natuurkunde] Wrijvingskracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Wrijvingskracht

Hoi

Ik heb een onderzoek uitgevoerd over wrijvingskracht bij verschillende hellingshoeken. Eigenlijk moet bij een grotere helling een kleinere wrijvingskracht ontstaan maar volgens mijn resultaten klopte het niet!

Weten jullie miss hoe ik de wrijvingskracht bij een helling moet berekenen?

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wrijvingskracht

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Leg eens uit, met een krachtenschets erbij, hoe jij dan gemeten en/of gerekend hebt. Dan gaan wij hier wel op zoek naar eventuele manco's .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Wrijvingskracht

bij een grotere helling ontstaat inderdaad een kleinere wrijvingskracht.
Maak eerst eens een duidelijke tekening.

Berichten: 13

Re: Wrijvingskracht

Ik moest de wrijvingskracht bij 4 verschillende hellingshoeken berekenen (2,5,7 en 10 graden)

De massa van het karretje is 0.143 kg en Fz is gelijk aan 1.31 N (g*m)

De Fw is volgens mij gelijk aan de Fz,x en die is dus de sin van het hoek keer de Fz

En als je dit berekening uitvoert kom je steeds op een grotere wrijvingskracht bij een grotere hellingshoek en dat klopt dus niet

met de theoretische uitleg

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wrijvingskracht

lunaayobi2 schreef: De Fw is volgens mij gelijk aan de Fz,x 
nee, die is gelijk aan µ·Fn , met µ de wrijvingscoëfficiënt als eigenschap van de combinatie van materialen die langs elkaar schuiven, en Fn de normaalkracht. 
 
En de normaalkracht is NIET gelijk aan Fz· sin α.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Wrijvingskracht

Maar de wrijvingscoëfficiënt is niet gegeven, daarom moet ik een andere formule voor Fw gebruiken

Kennen jullie misschien een andere formule voor Fw??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wrijvingskracht

lunaayobi2 schreef:
En als je dit berekening uitvoert kom je steeds op een grotere wrijvingskracht bij een grotere hellingshoek en dat klopt dus niet

 
klopt natuurlijk wel bedenk ik me:
 
hoe groter die hoek, hoe groter de wrijvingskracht zal moeten zijn om dat voorwerp op zijn plaats te houden.
 
het klopt niet als je dat leest als dat de MAXIMALE wrijvingskracht groter wordt bij grotere hoeken: die wordt juist kleiner,omdat bij grotere hoeken de normaalkracht afneemt
 
 
Dus we hadden een probleem van definitie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Wrijvingskracht

Oh, ik snap het

Dankjeee

Reageer