[natuurkunde] Kan er een staande golf ontstaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

Kan er een staande golf ontstaan

Goedenavond,
 
Met mijn vorige huiswerk over golven had ik een heel slecht cijfer, dus ik twijfel nu of ik het wel goed doe.
Kan iemand onderstaand wellicht voor me beoordelen?
 
1.
Een touw AB is 3,50 m lang. Het ene uiteinde A is aan een trillingsmachine van 100 Hz bevestigd en mag beschouwd worden als een vast uiteinde. Het andere uiteinde is los. De golfsnelheid in het touw is 60 m/s.

a. Bereken de golflengte.

b. Bereken of er een staande golf kan ontstaan in AB.

c. Bereken of er een staande golf kan ontstaan als beide uiteinden van het touw vast zijn.
 
1a.

λ = v/f = 60/100 = 0,6 m

1b.

Bij een koord met een vast en een los uiteinde treden staande golf op als de lengte l van het koord voldoet aan de voorwaarde l = (2n-1) • 0,25 λ

Bij n = 12 kom ik op

l = (2 •12 -1) • 0,25 λ = 23 • 0,15 = 3,45

en bij n = 13 kom ik op

l = (2 •13 -1) • 0,25 λ = 25 • 0,15 = 3,75

De lengte van het touw is 3,5 m dit komt niet overeen met de uitkomst van de formules.

Er kan in AB (A gesloten en B open) geen staande golf ontstaan.

1c.

Bij een koord met een twee vaste uiteinden treden staande golf op als de lengte l van het koord voldoet aan de voorwaarde l = n • 0,5 λ

0,5 λ = 0,5 • 0,6 = 0,3 m

Bij n = 11 kom ik op

l = 11 • 0,3 = 3,3 m

en bij n = 12 kom ik op

l = 12 • 0,3 = 3,6

De lengte van het touw is 3,5 m dit komt niet overeen met de uitkomst van de formules.

Er kan deze situatie geen staande golf ontstaan.

 

Berichten: 13

Re: Kan er een staande golf ontstaan

Aww, zit je op V6?

Berichten: 30

Re: Kan er een staande golf ontstaan

Nee thuiscursus HAVO Natuurkunde ; )

Berichten: 13

Re: Kan er een staande golf ontstaan

Ohh [emoji2334]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kan er een staande golf ontstaan

netjes hoor. Gewoon stomweg en gestructureerd toepassen en rekenen.
 
Of je volle punten gaat halen bij b en c weet ik niet, omdat je met "trial and error" werkt: het zou beter zijn als je met de gegeven touwlengte "n" berekent, concludeert dat "n" dan geen geheel getal is, en de gewenste situatie dùs niet mogelijk is. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: Kan er een staande golf ontstaan

Thanks voor de feedback, ik zal antwoord b en c ff verbeter. Wil er natuurlijk wel de maximale punten uit halen

Reageer