[natuurkunde] Magnetisme 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 35

Magnetisme 2

Kan iemand mij alstublieft helpen met vraag a?
De rest lukt wel maar enkel a niet.
51161225_272605243657856_1188220672581566464_n-min.jpg
51161225_272605243657856_1188220672581566464_n-min.jpg (116.54 KiB) 908 keer bekeken
 
Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Magnetisme 2

de richting van het magnetisch veld rondom de geleider (links- of rechtsom) bepaal je met de kurketrekkerregel
veldlijnen in P.jpg
veldlijnen in P.jpg (12.44 KiB) 914 keer bekeken

Berichten: 35

Re: Magnetisme 2

de richting van het magnetisch veld rondom de geleider (links- of rechtsom) bepaal je met de kurketrekkerregel

veldlijnen in P.jpg
Bedankt maar die regel kwam in onze cursus niet aan bod. Wilt u het misschien uitleggen alstublieft? Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Magnetisme 2

een kruisje betekent dat de stroomrichting van je af is ofwel het papier in.
Een kurkentrekker draait altijd rechtsom een kurk in. (dus het papier in) (dus rechtsom is de richting van het magnetisch veld rondom de linker geleider),
In de rechtergeleider komt de stroom naar je toe (puntje) dus is het magnetisch veld rondom deze geleider linksom gericht. (kurkentrekker draait linksom het papier uit)

Berichten: 35

Re: Magnetisme 2

een kruisje betekent dat de stroomrichting van je af is ofwel het papier in.

Een kurkentrekker draait altijd rechtsom een kurk in. (dus het papier in) (dus rechtsom is de richting van het magnetisch veld rondom de linker geleider),

In de rechtergeleider komt de stroom naar je toe (puntje) dus is het magnetisch veld rondom deze geleider linksom gericht. (kurkentrekker draait linksom het papier uit)
Zeer bedankt!

Berichten: 74

Re: Magnetisme 2

de richting van het magnetisch veld rondom de geleider (links- of rechtsom) bepaal je met de kurketrekkerregel

veldlijnen in P.jpg

Beste,

bij A is toch de richting van stroom naar boven en bij B naar onder? dus klopt uw tekening toch niet omdat bij a eruit gaan en bij b erin?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magnetisme 2

Bij A is de stroomrichting van je af en bij B naar je toe. Zoals Ukster al eerder heeft toegelicht.

Berichten: 35

Re: Magnetisme 2

klazon schreef: Bij A is de stroomrichting van je af en bij B naar je toe. Zoals Ukster al eerder heeft toegelicht.
Maar bij A gaat het toch naar boven? Dus naar je toe?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Magnetisme 2

draaien in het xyz assenstelsel.jpg
draaien in het xyz assenstelsel.jpg (60.21 KiB) 896 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magnetisme 2

Bilogeniee schreef: Maar bij A gaat het toch naar boven? Dus naar je toe?
Waarom denk je dat? Beschouw de stroom als een dartpijltje. Bij B zie je de punt, weergegeven met een stip, daar komt hij naar je toe. Bij A kijk je naar de staartveren, dat wordt weergegeven met een kruisje, daar gaat hij bij je vandaan. Dit is de algemeen gebruikelijke manier om dit aan te geven, ik heb het nooit anders gezien.

Berichten: 74

Re: Magnetisme 2

Waarom denk je dat? Beschouw de stroom als een dartpijltje. Bij B zie je de punt, weergegeven met een stip, daar komt hij naar je toe. Bij A kijk je naar de staartveren, dat wordt weergegeven met een kruisje, daar gaat hij bij je vandaan. Dit is de algemeen gebruikelijke manier om dit aan te geven, ik heb het nooit anders gezien.

Dus die staan niet rechtop maar liggen op iets? bv op een tafel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Magnetisme 2

Leg eens uit.....waarom zou dit plaatje niet op een tafel kunnen liggen?
plaatje op tafel.jpg
plaatje op tafel.jpg (16.2 KiB) 899 keer bekeken
 

Berichten: 74

Re: Magnetisme 2

Leg eens uit.....waarom zou dit plaatje niet op een tafel kunnen liggen?

plaatje op tafel.jpg

 
Ik zei toch dat die op een tafel zou kunnen liggen. Maar ik dacht eerst dat het rechtop stond dus verticaal en dan gaat die toch eruit en niet erin?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Magnetisme 2

alvastbedankt11 schreef: Ik zei toch dat die op een tafel zou kunnen liggen. Maar ik dacht eerst dat het rechtop stond dus verticaal en dan gaat die toch eruit en niet erin?
wat bedoel je eigenlijk met 'dan gaat die toch eruit en niet erin?'

Berichten: 74

Re: Magnetisme 2

wat bedoel je eigenlijk met 'dan gaat die toch eruit en niet erin?'
Die pijl bij A is toch omhoog?

Reageer